Svenske vd:n Ola Källenius lyxstrategi får konsekvenser för Mercedes. Nu kollapsar försäljningen av Mercedes taxibilar med enorma siffror.
– Taxi uppfyller inte våra lyxstandarder, säger Mercedes.
Mercedes har länge varit synonymt med taxi. Det fanns en tid i Sverige när de flesta taxibilar kom från den tyska tillverkaren. I Tyskland har varannan taxibil varit en elfenbensfärgad Mercedes sedan fram till helt nyligen. Men tiderna förändras.
Men nu kommer nya siffror som visar på ett katastrofalt ras för Mercedes som taxibil. Mercedes har rasat med 71 procent, uppger Handelsblatt. Mellan januari och augusti i år har bara 127 Mercedes E-klass registrerats in som taxibilar. Ovanpå på det kan lägga en enda Mercedes B-klassbil. Den enda modell som taxi vill köpa i större utsträckning är Mercedes Vito.
Kanske var detta precis vad svenske vd:n Ola Källenius ville. När Mercedes lanserade sin ifrågasatta lyxstrategi togs de speciella taximodellerna bort. Rabatterna för taxichaufförer drogs dessutom in. Det ansågs inte fint nog att en lyxig Mercedes skulle kuska runt som taxi.
– Taxi uppfyller helt enkelt inte våra lyxstandarder. Till detta kommer möjligen den dåliga marginalen på försäljningen av taxifordon: en intensiv undersökning genomfördes på Mercedes och slutsatsen var att försäljningen och produktionen, säger en chef hos Mercedes till Handelsblatt.
Men att vända sina trognaste kunder ryggen kan få konsekvenser. Mercedes fick nyligen gå ut och vinstvarna. De som ska köpa de nya lyxiga modellerna sviker, och de gamla mer överkomliga modellerna finns inte kvar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter