Nu går det att köpa en fabriksny Saabmotor igen. Kinesiska BAIC har nytillverkat både 2,0- och 2,3-litersmotorer som säljs ut på Alibaba. Men många misstror kvaliteten.
När BAIC (Beijing Automotive Group) köpte upp rättigheterna till Saabs 2,0 och 2,3-liters turbomotorer gjorde kineserna en omedveten kulturhistorisk gärning. På det viset räddade man gnistan av den klassiska svenska ingenjörskonsten.
Saabs motorer sitter i det som tidigare hette Senova men numera kallas Beijing. Deras D70 Aero bygger mycket på Saabs teknologi. Genom att BAIC använder Saabs teknologi i sina förbränningsmotorer så finns det reservdelar för Saabägare från hela världen. Man kan beställa allt från hela motorer till enskilda komponenter, uppger Saab Planet. Priset för en hel motor kan ligga på omkring 25 000 kronor.
Men en del gamla inbitna Saabfantaster är skeptiska. Man kallar det kinesiska stålet för “Kinesium 2” och menar på att det är från återvunnet stål och därför av sämre kvalitet. Istället drömmer man sig tillbaka till den gamla goda tiden, när Saabs bilar och motorer gjordes på hederligt norrländskt stål.
Om du ska köpa reservdelar från Kina till Saab, finns det några viktiga saker att tänka på. För det första behöver du undersöka så att leverantören är seriös och kommer att skicka delarna. I det andra skedet behöver man ta reda på vilka tullar och andra eventuella avgifter som kan tillkomma. Dessutom måste du ha koll på att bytet är lagligt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.