Polisens nya superlaser: Fartsyndarnas skräck

Polisens nya laserpistol Pro Laser 4 är fartsyndarnas värsta fiende. Den nya superlasern kan ta fast fortkörare på flera nya sätt och är både snabbare och lättare.
 – Många tror att de klarar sig om de passerar, men den mäter hastigheten bakifrån också, säger Anders Schääf på trafikpolisen i Göteborg.

Om trafikpolisens Pro Laser 4 får korn på dig är du rökt. Det här är den fjärde generationens hastighetsvapen hos den svenska polisen och den är bättre än föregångaren Pro Laser 3. Den kan till och med ta två fortkörare på samma gång.

– Om man riktat lasern mot en bil och den blir omkörd av en annan, då kan man även mäta det fordonet och sedan kan man ta in bägge fordonen och rapportera bägge förarna då båda mätningarna ligger sparade, säger Anders Schääf.

Den nya laserpistolen kan mäta hastighet på 2500 meters avstånd. Men polisen mäter inte längre bort än 400 meter. Bild: Trafikpolisen Väst

Nu har många trafikpoliser i Sverige gått över till den nya superpistolen. Under nationella trafiksäkerhetsveckan togs över 11 000 fortkörare. För att använda Pro Laser 4 måste poliserna vara specialutbildade.
– Man riktar lasern mot ett fordon, det finns ett hårkors som vi siktar med och sedan trycker man på knappen. Det går snabbt tills hastigheten kommer upp på skärmen, säger Anders Schääf.

Med Pro Laser 4 har tillverkaren Cinemometre förfinat tekniken. Mätningen blir ännu mer exakt och går snabbare. Den kan också ta fast fartsyndarna bakifrån. Du kanske tror att du klarar dig, men poliserna mäter dig i rumpan.
– Man kan mäta hastigheten även när de passerat, bara för att man passerat oss betyder det inte att man kommit undan. Enda skillnaden är att det står minus innan hastigheten eftersom fordonet passerar oss, säger Anders Schääf. 

Att stå på en viadukt är effektivt. Den nya laserpistolen kan mäta hastigheten både framifrån och bakifrån på bilar som passerat. Bild: Trafikpolisen Väst

Lasern studsar på fortköraren och återvänder till utrustningen med information. Pro Laser 4 kan göra exakta mätningar mellan två meter och upp till 2,5 kilometer. Det är en kilometer bättre än föregångaren. Men polisen måste arbeta efter andra avstånd.
– Vi mäter inte hastigheten på bilar som är närmare än 25 meter eller längre bort än 400 meter, för att det ska bli exakt och att man ska hinna få signal, säger Anders Schääf.

När polisen kontrollerar hastigheten betyder placeringen mer än man kan tro.
– Effektivast blir om man står framifrån eller uppe på en viadukt. För fortköraren blir det bättre om vi står åt sidan, då blir hastigheten lägre, säger Anders Schääf.

Med ett vältränat öga ser polisen snabbt vilka bilar de ska rikta Pro Laser 4 mot. Då fixeras lasern mot fordonet, hastigheten beräknas genom lasern.
–  När man arbetat med det här ser jag ganska snabbt vilka bilar man ska rikta lasern mot, säger Anders Schääf.

Pro Laser 4 har många fler finesser än 3an. Men denna kan polisen också spela in fortköraren, det kan användas som bevisföring i en eventuell rättegång. 
– Många tror att filmbevis betyder allt, men det gör det inte, om jag sitter och vittnar i en rättegång under ed skulle jag inte riskera mitt arbete för att ljuga och sätta fast någon, säger Anders Schääf.

Den nya lasern har också en smalare och mer effektiv stråle än sin föregångare. Trots det använder många polisområden fortfarande föregångaren.
– Det kan vara så att man har äskat pengar till annat och köper bara in ett par stycken av den nya och använder Pro Laser 3 fortfarande, säger Anders Schääf.

Beroende på vilken väg polisen arbetar på, får de anpassa sina rutiner.
– Om det är på en motorväg kan man inte gå ut i trafiken och ställa sig. Då får man anropa motorcyklar eller annat som får ta in bilen, säger Anders Schääf.

Det finns en vandringssägen att polisen gör ett avdrag på sex kilometer. Men den myten slår den här trafikpolisen hål på.
– Lasern drar automatiskt av tre kilometer i timmen. Den hastighet som kommer upp är den som polisen rapporterar, det finns inga andra hastighetsavdrag, säger Anders Schääf.

Anledningen till att folk tror att de ska få hastighetsrabatt kan bero på fartkamerorna. 
– Många tror kanske att det är som med fartkamerorna att man klarar sig upp till sex kilometers överträdelse, men det finns inget juridiskt hinder för att rapportera från en kilometer för mycket, säger Anders Schääf.

Åklagare i Östersund och Karlskrona har åtalat och vunnit mål med fem kilometer för mycket. Och även om polisen kan rapportera lägre hastigheter är det ovanligt.
– Men jag har inte hört något fall där man blivit rapporterad under fem kilometer för mycket. Det skulle vara svårt att motivera om man rapporterar för en eller två kilometer, säger Anders Schääf.

Fem kilometer på en flerfilig väg är inte lika mycket som om du kör förbi en skola. Trafikpolisen bedömer hastighetsöverträdelserna efter var du har kört för fort.
– Det är skillnad på olika vägar, om du kör fem kilometer för fort på en 30-väg är det ganska mycket jämfört med om du kör lika mycket för fort på motorvägen, säger Anders Schääf.

Pro Laser ska vara i det närmaste ofelbar. Men det händer ibland att polisen inte får signal när de siktar mot en bil och då blir de misstänksamma.
– Ibland händer det att man inte får signal när man siktar mot en bil. Då blir man misstänksam, det kan betyda att de har en laservarnare i bilen. Om de då stannar mitt ute i vägen och fipplar vid instrumentbrädan uppvisar de ett avvikande beteende och man undersöker anledningen, säger Anders Schääf.

Trafikpolisen behöver planera var de ska ställa sig för en hastighetsövervakning. När man avsätter resurser är det viktigt att utfallet blir bra.
– Det är inte bara att ställa sig var som helst, man ser helst kvalitativ istället för kvantitativ mätning. Då behöver man fundera på var man ska ställa sig.

Trafikövervakningen har blivit lidande av den ökade kriminaliteten. 
– Det är färre trafikpoliser numera, det ligger på varje polisområde att fördela resurser för trafikövervakning. Om det finns mycket tung kriminalitet så blir det mindre tid för att övervaka trafiken, säger Anders Schääf.

Under den nationella trafiksäkerhetsveckan genomfördes avslöjade polisen i Göteborgsområdet flera fall av misstänkt organiserad brottslighet.
– Det medför även sådana saker, man beslagtog pengar, vapen och narkotika, så det är inte bara hastigheten, säger Anders Schääf.

Fakta Pro Laser 4

Noggrannhet: +/- 1 km/h
Mätintervall: 5-320 km/h
Mättid: 0,3 sekunder.
Vikt: 1,2 kg. 


LÄS MER: