Cupra Tavascan ger sig in ett getingbo med mellanstora el-SUV:ar. Modellens starkaste kort är dess fräcka utseende. Men egentligen är det en ID.4 i raffigare spansk kostym. Bilen är trevlig, men prislappen som börjar på 564 000 kronor är maffig med tanke på att baksätet känns mindre än hos de tyska släktingarna.
Cupra som företag har ett mål där de vill att deras kunder ska bli sedda på grund av vilken bil de kör. Med deras senaste modell Tavascan kommer det bli svårt att inte se vilket bilmärke elbilen hör till då den har belysta logotyper både framtill och baktill. Dessutom har elbilen fått en häftig design där trianglar har legat i fokus, vilket gör att man kan se dem på flera ställen. Allra tydligast syns det vid varselljuset framtill. Designen på Tavascan måste jag ge ett stort plus då modellen känns snygg och häftig på samma gång.
När det kommer till de tekniska detaljerna har den billigaste varianten av Tavascan en motor på 286 hästkrafter och bakhjulsdrift. Batteriet ligger på 77 kWh och 10-80 procent ska gå att ladda på 28 minuter. Räckvidden ligger på 56 mil, enligt WLTP. I standardutrustningen får man även med backkamera, uppvärmbar ratt och framstolar som är manuellt justerbara. Tavascan bygger samtidigt på en fyra år gammal teknik som använts inom Volkswagen-koncernen, vilket gör att den inte alls känns unik och levererar de allra mest imponerande siffrorna.
Interiören vid framsätena är rymlig och snyggt designad. Även om sätena inte var de skönaste så sitter du rätt långt ner, men det är inget som stör din uppsyn mot vägen. Ryggraden som håller samman mittkonsolen gillar jag starkt och gör att Tavascan känns väldigt modern. Skärmen i mitten är på 15 tum och är väldigt lätt att orientera sig genom med en tydlig meny och symboler. Även högtalarsystemet i Tavascan är toppen och bör användas mycket.
De flesta knapparna har tagits bort helt och sköts genom infotainmentsystemet, men de knappar som finns kvar sitter mestadels på ratten. De är tydliga och det går faktiskt snabbt att lära sig vad du som förare kan göra för att optimera din resa i din Tavascan. Samtidigt måste jag säga att bristen på knappar gör att det känns lite tomt i förarmiljön.
Körmässigt är elbilen otroligt lättstyrd och ute på motorvägarna är den trevlig köra i de lite högre hastigheterna. En negativ aspekt dock som bör lyftas är att bromsarna kan kännas inkonsekventa i sin respons. Det är inte särskilt märkbart ute på motorvägen eller 70-vägar, men vid de lägre hastigheterna var det faktiskt något som märktes av relativt tydligt.
I Sverige kommer basmodellen med bakhjulsdrift av Tavascan att säljas för 564 000 kronor. En Fyrhjulsdriven Tavascan VZ för du för 654 000 kronor och toppversionen Tavascan Extreme kommer att säljas för 739 000 kronor. Priset på Tavascan är något som kan skrämma bort många kunder. Jämfört med bilar på samma scen kostar Tavascan lite mer.
Koncernsyskonet Volkswagen ID.4 kan du få för nästan 50 000 kronor billigare än Tavascan och det som skiljer modellerna åt är till stor del enbart några centimeter hit eller dit. Men Cupra har ett tydligt mål att lyckas slå sig in på tjänstebilsektorn och det kommer bli spännande att se hur många Tavascan vi får se på de svenska vägarna framöver.
Om jag ska nämna saker jag tyckte mindre om med Cupras senaste modell måste jag nämna dess handtag, då elbilen kändes onödigt krånglig att ta sig in i. Annars skulle jag också vilja nämna baksätet som inte känns optimerat för längre personer. Men på det stora hela skulle jag säga att Tavascan är en rolig och smart elbil som kommer passa de flesta förarna. Jag ger den därför ett betyg på fyra av fem stjärnor.
Faktar Cupra Tavascan:
Cupra Tavascan VZ:
Pris: från 564 000 kronor
Räckvidd: 519 km.
Motor: Elmotor fram 107 hk (80 kW) elmotor bak 286 hk (210 kW). Max systemeffekt 340 hk, 545 Nm. Batteri: Litiumjon, 77 kWh.
Laddeffekt: AC/DC 11/135 kW.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 276, längd 464, bredd 186, höjd 159, spårvidd f/b 159/156.
Tjänstevikt 2 273 kg, maxlast 507, max släpvagnsvikt 1 200 (VZ/AWD) 1 000 (RWD).
Bagagevolym (VDA-liter) 540 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,5 sekunder, toppfart 180 km/h.
Andra motortidningars recensioner av Tavascan från Youtube
Top Gears recension Cupra Tavascan
Top Gear är en brittisk motortidning som provkört Cupra Tavascan och gett den ett betyg på åtta av tio. De hyllar elbilens räckvidd, väghållning och utseende. Saker de lyfter kritik gentemot är dess tyngd och interiör. De gillar även Tavascans infotainmentsystem.
– Om du är orolig för VW Groups skärmsystem så har denna deras senaste mjukvara, största skärm, snabbaste processor och omkonfigurerbara snabbåtkomstknappar. Inte lika bra som fysiska knappar, nej, men vi lyckades gå flera timmar utan att skrika oförskämda ord åt det, skriver Top Gear.
Auto Express recension Cupra Tavascan
Av Auto Express fick Cupras senaste elmodell fyra av fem stjärnor. De gillar inte bilens väghållning, men hyllar dess interiör och design.
– Cupra Tavascan är märkets mest övertygande elbil hittills, med imponerande komfort, fin hantering och utmärkt interiörkvalitet, skriver Auto Express.
Car Magazine recension Cupra Tavascan
Car Magazine ger Tavascan fyra av fem stjärnor. De hyllar elbilens prestanda, styrning och känsla.
– Cupra Tavascan kommer naturligtvis att jämföras med sina MEB-syskon, och resultatet av dessa jämförelser kommer att variera beroende på vad du letar efter. Visst, den klarar sig bättre än de flesta och ser bättre ut också – även om den inuti saknar direkt kvalitet. Jämför dess interiör med Skoda Enyaq vRS till exempel så kan du bli besviken. Ändå är den överlag mer intressant än Audi Q4 e-Tron, skriver Car Magazine.
What Car? recension Cupra Tavascan
What Car? har också provkört Tavascan och ger den ett betyg på fyra av fem. De hyllar elbilens interiör och körstil, men lyfter kritik gentemot dess bromsar och inbromsning.
– Tavascan är ett bra komplement till den elektriska SUV-klassen. Den är mycket mer dynamiskt och visuellt tilltalande än dess närbesläktade släktingar Audi Q4 och VW ID 5, plus att den förblir tyst och bekväm att köra för dagligt bruk – även i VZ-form med dubbla motorer, skriver What Car?.
Carwow recension Cupra Tavascan
Den kända motorjournalisten Mat Watson från Carwow har testat Cupra Tavascan. Han hyllar elbilens interiör som han tycker liknar en viss fisk.
– Inuti Tavascan finns en dramatisk instrumentbräda som nästan ser ut som om en rocka (fisken, inte Corvette-sportbilen), som lägger sig i kupén, med svansen pekande mot baksätet. Det är en väldigt stilig kabin, med en massiv pekskärm mitt i, men det finns en hel del delar som delas med Volkswagen-bilar, även om Cupra har gjort ett ganska bra jobb med att få sin kabin att se unik ut, skriver Mat Watson från Carwow.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.