Mercedes svenske vd Ola Källenius kräver att EU river upp sin nya CO2-gräns för nästa år. Mercedes riskerar mångmiljardbelopp i böter.
– EU-kommissionens uppskattningar var för optimistiska, vilket nu är uppenbart, säger Källenius till Handelsblatt.
Mercedes tvingades gå ut med en vinstvarning i förra veckan som fick aktien att rasa. Men läget kan bli ännu värre. Nästa år sänker EU gränsen för nya bilars CO2-utsläpp från 116 gram per km till 93,6 gram. Det betyder att de flesta biltillverkare kommer att åka på böter på mångmiljardbelopp. Nästan ingen klarar gränserna då elbilsförsäljningen fallit.
Mercedes hör till de som kan drabbas hårdast och nu går svenske vd Ola Källenius ut och vill ha en debatt om de nya gränserna.
–Vi måste prata om CO2-reglering i Europa. EU-kommissionens uppskattningar var för optimistiska, vilket nu är uppenbart, säger han i en intervju till Handelsblatt.
Enligt Ola Källenius saknas det helt enkelt ett tillräckligt stort kundintresse för elbilar just nu. Även Renault och Volkswagen har tidigare krävt att de nya CO2-målen ska omprövas. Idag träffar tyska bilmärken politikerna i det biltoppmöte i Berlin. En ny skrotpremie på 70 000 kronor till den som köper ny elbil införas. Den som köper begagnad elbil kan få 35 000 kronor.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter