Förslaget klart: Körskola krav för körkort i Sverige

Körkortsutbildningen i Sverige ska göras om. Idag presenterades Transportstyrelsens utredning. Det verkar bli obligatoriskt att gå på körskola.  
– Ett förslag är att alla ska få vägledning på trafikskola i framtiden, säger utredaren Josefine Hallenberg på Transportstyrelsen ill Carup..

Andelen underkända körkortsprov har skjutit i höjden. Därför tillsatte regeringen en utredning för att se över framtidens körkortsutbildning. 
– Vi har kommit fram till att föreslå ett paket av åtgärder, säger Josefine Hallenberg.

Det kanske mest anmärkningsvärda är att man inte längre kan gå igenom utbildningen som renodlad privatist.
– I utredningen föreslår vi att alla som ska ta körkort måste få vägledningstillfällen på trafikskola. Där får man avstämning och hjälp under resans gång, säger Josefine Hallenberg.

Så här görs teoriprovet idag.

Men trafikskolor kostar pengar och körkortsutbildningen får ofta kritik för att vara en klassmarkör som kostar för mycket pengar.
– Vi har sett att en del går till proven utan att de är färdigutbildade, och då är risken att de får höga kostnader för proven, säger Josefine Hallenberg.

Det är något som trafikskolorna också vittnat om. En del anmäler sig på ren chans till körkortsproven och blir underkända. Samtidigt får de betala en avgift för provet.
– Genom att gå till en trafikskola och få handledning kommer de att komma bättre förberedda till provet och fler blir godkända, säger Josefine Hallenberg. 

Så här görs uppkörningen idag.

Med dagens system kan körkortseleverna anmäla sig till omprov direkt efter att de blivit underkända. Det vill utredarna också ändra på.
– Vi föreslår också att man måste vänta två veckor efter ett underkänt prov. På det viset får eleven möjlighet att läsa på och förbereda sig bättre inför nästa gång, säger Josefine Hallenberg. 

Det är många som har starka åsikter kring körkortsutbildningen. Det nya förslaget riskerar också göra det dyrare eftersom man inte har den teoretiska möjligheten att gå hela vägen som privatist.
– Det är en stor investering att ta körkort, men det kan också bli kostsamt att göra prov när man inte är förberedd, Josefine Hallenberg. 

Utredningen har tittat på den framtida körkortsutbildningen genom ett brett spektra.
– Vi föreslår också att det ska finnas information på flera olika språk, allt för att underlätta för alla som vill ta körkort, säger Josefine Hallenberg. 

Körkortsfrågan är alltid aktuell i den politiska debatten. 
– Det är en fråga som engagerar många. Alla är heller inte 18 år och får hjälp av sina föräldrar. Nuförtiden är det fler grupper som tar körkort, vi ser bland annat många äldre som också går på körkortsutbildningen, säger Josefine Hallenberg. 

Många körkortselever har svårt att hitta någon att övningsköra med. Detta har också utredarna tittat på.
– En annan sak som vi föreslår är en utbildning för handledare och att handledare ska kunna ha flera elever, på det sättet tror vi att fler kan hjälpas, säger Josefine Hallenberg. 

Transportstyrelsens förslag till ny körkortsutbildning

Obligatoriska moment i utbildningen

  • Krav på två obligatoriska vägledningstillfällen vid trafikskola under utbildningsprocessen.
  • Introduktionsutbildningen avskaffas.

Förutsättningar vid privat övningskörning

  • Ny speciell handledarutbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.
  • Handledare ska kunna övningsköra med fler än fem elever över tid.
  • Utökade informationsinsatser om privat övningskörning.

Förutsättningar vid förarprov

  • Utökad giltighetstid för godkänt kunskapsprov (teoriprov) till 12 månader.
  • Förbud mot täta omprov. Ett nytt prov får genomföras tidigast två veckor efter underkännandet.

Utökade informationsinsatser till blivande förare

  • Förbättrad information till blivande förare via digitala kanaler.
  • Utökad information om körkortstagande på andra språk än svenska.
  • Skolverket bör få i uppdrag att ta fram utbildningskurs i trafikkunskap vid Komvux.


LÄS MER: