Uppgifter: Kinesiska bilfabriker flyttas till Sverige

Kinesiska bilmärken kan komma att flytta till Sverige för att starta biltillverkningen. EU:s nya strafftullar gör att de vill flytta sin produktion från Kina till Europa, uppger Ekot i Sverige Radio.
– Om det blir verklighet skulle det innebära fler jobb och vara positivt för hela branschen, säger Peter Bryntesson, vd för leverantörsorganisationen FKG, till Ekot.

I början av juli införde EU provisoriska strafftullar på elbilar som produceras i Kina. Biltillverkare ska betala 17 och 36,3 procent extra i tull. Tesla slipper undan med nio procent. Sverige är emot tullarna, som dock lett till att flera nya bilfabriker byggs i Europa och att 1000-tals jobb flyttar. Volvo Cars har redan bestämt att flytta hem sin EX30-fabrik från Kina till Belgien. 

Nu kommer uppgifter om att även Sverige kan få en ny bilfabrik som kan skapa 1000-tals nya arbetstillfällen. Enligt uppgifter till Ekot pågår just nu diskussioner om att bygga en ny bilfabrik i Sverige. Det ska vara kinesiska bilföretag som ligger bakom, och ännu är det långt ifrån säkert att det blir av. 

Peter Bryntesson är vd för leverantörsorganisationen FKG och bedömer att en satsning skulle skapa många nya arbetstillfällen och stora skatteintäkter för Sverige.

– Det är klart att för arbetstillfällen och skatteintäkter skulle de betyda oerhört mycket. Vi har tre bra fordonstillverkare i Sverige och får vi en fjärde är det naturligtvis väldigt positivt, säger Peter Bryntesson till Ekot i Sveriges Radio.

Mycket återstår innan fabriksprojektet kan gå i lås, och vilken eller vilka biltillverkare som står bakom är okänt. Orsaken till att Sverige är attraktivt är att vi har en stor kompetens inom biltillverkning. Vi har en lång tradition vilket kan vara en fördel mot länder som Ungern där BYD valt att bygga sin nya fabrik. Enligt FKG är även basen med underleverantörer en stor fördel. 

I november ska det slutligt avgöras om strafftullarna ska införas. Vid en första omröstning i juli lade Sverige ned sin röst och regeringen har uttryckt att Sverige är emot strafftullar. Många i Göteborg arbetar på utvecklingsavdelningar för de kinesiskt kontrollerade märkena Volvo Cars, Lynk & CO, Polestar och Zeekr.

För att tullarna ska stoppas krävs en kvalificerad majoritet där minst 15 länder och 65 procent av EU:s befolkning säger nej till dem. Länderna som driver på för tullar är bland annat Frankrike, Italien och Spanien. Elva länder lade ner sina röster bland annat Sverige, Finland och Tyskland. Ungern och Slovakien sade nej trots att flera fabriker nu byggs i länderna.
Fotnot: Bilden ovan visar Xpengs Mona-fabrik och har ingen direkt koppling till uppgifterna i artikeln.
LÄS MER: