Bad p-vakten om hjälp – fick 600 kr i böter

Björn Nyströms fru bad P-vakten om hjälp när hon inte kunde köpte biljett. Men samtidigt som hennes man försökte köpa biljett i appen delades en p-bot ut i alla fall.
– Medan jag pratade med min fru överhörde jag henne tala med parkeringsvakten och då fick vi böter.

Björn Nyströms fru parkerade vid Elinebergsplatsen i Helsingborg tidigare i somras. Men när hon skulle betala sin parkering fungerade inte automaten. Då ringde hon sin make för att han skulle hjälpa till att betala genom appen. Men medan han uppdaterade den i sin telefon hörde Björn frun tala med en parkeringsvakt och be om hjälp. Det visade sig att de redan hade fått parkeringsböter på 600 kronor. 

Det finns ingen lag på hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan de utfärdar böter, men enligt praxis är det sex minuter.  Enligt Smart Parkering, som är parkeringsbolaget, uppmärksammades Nyströms bil klockan 17.33. Samtidigt kan man se på deras handlingar att Björns fru ringde hem klockan 17.35 och att de talade under en och en halv minut.

– Medan jag pratade med min fru överhörde jag henne tala med parkeringsvakten och då fick vi böter. Därför är det omöjligt att böterna kunde vara utfärdade 17.39 som det står, säger Björn Nyström till Helsingborgs Dagblad.

Parkeringsvakten ska då ha lovat att böterna var makulerade. Men när Björn hörde av sig dagen efter visade det sig att de fanns kvar i deras system, dessutom fanns en notering om att hans fru vägrat ta emot böteslappen. Samma minut som boten utfärdades registrerades också Björn Nyströms betalning i appen. 

Makarna Nyström överklagade böterna men fick då besked om att de skulle betala, annars riskerade deras ärende att hamna i tingsrätten. 
– Branschen hade mått bra av att ha en fristående bedömningsinstans som granskade bestridanden på samma sätt som polisen granskar bestridanden av p-böter på kommunal mark, säger Björn Nyström.

Olle Haglund är jurist på Riksförbundet M och förstår Nyströms oro. Men han tycker samtidigt att man ska stå på sig.
– Bestrid om du anser att du felaktigt fått en kontrollavgift. Ta det ända till domstol om det krävs. Det rådet ger Olle Haglund (bilden ovan), jurist på riksförbundet M.

Riksförbundet M ger också rådet till alla som tycker att de blivit orättvist behandlade, att vända sig till markägaren.  Helsingborgs Dagblad hörde flera gånger av sig till Smart Parkering. Till slut fick de svar och då hävdade de att varje ärende som överklagas genomgår en noggrann praxis.
Tidningen har också kontaktat Rikshem som hävdar att samarbetet med parkeringsbolaget fungerar bra

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, paragraf 10 står det: Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.
LÄS MER: