Volkswagens hippiedröm krackelerar. Folkabussen i elektrisk version floppar. Förra året såldes bara hälften så många ID.Buzz som tillverkaren hoppats. Nu hoppas Volkswagen att lansering i surfparadis ska rädda ID.Buzz och jobben i Hannover.
Det är nästan så att man kan höra Beach Boys i bakgrunden när man ser de här klassiska bilarna. Ett gäng långhåriga ungdomar fulla med framtidstro på väg mot Kalifornien i en dimma av sötsliskig rök.
De klassiska Volkswagenbussarna, eller Transporter som de egentligen hette tillhör standardutrustningen för både hippies och surfare under de gyllene åren på 1970-talet. Samtidigt var de också väldigt populära hos stora familjer och kunde enkelt göras om till enkla husbilar.
Volkswagen började att tillverka dem av en ren tillfällighet några år efter kriget. Det var en generalagent från Holland, Ben Pon, som kom på idéen och gjorde den första skissen. Resten är historia. Sedan tillverkades de här bilarna till 2012 då den sista rullade av banden och raka vägen in på Volkswagenmuseet.
Senare kläckte någon på Volkswagen den briljanta idéen om att återuppliva konceptet. Om det en gång varit en framgångssaga, skulle det lika gärna kunna bli en uppföljare. Därför presenterade man VW ID. Buzz är en nästan fem meter lång och elektrisk buss med plats upp till sju personer.
Men någon framgångsvåg har inte kommit för nya surfbussen. Förra året såldes bara omkring 23000 bilar och det var hälften av vad man hoppats på. Och det här året har försäljningen första halvåret visat på blygsamma 14600 stycken, vilket är 20 procent lägre än prognosen, uppger Manager Magazin.
Nu ska bilarna lanseras i surfparadisen Kalifornien och Australien. Där var den första generationerna av Folkabussen exceptionellt populär. Kanske kan Volkswagen ta revansch.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.