Sultanen av Bruneis Cizeta V16T har bytt ägare. Superbilen byggdes bara i åtta exemplar av geniet Claudio Zampolli. Under helgen såldes den för en hemlig summa på bilveckan i Monterey.
Caludio Zampolli var testförare och ingenjör hos Lamborghini. Han var med i utvecklandet av Diablo. Men hade egna drömmar. Zampolli ville bygga en ännu bättre supersportbil. Därför började han under 1980-talet att rita på en bil som skulle slå världen med häpnad.
Till det använde han prototypen till Diablo. Men Zampolli tyckte inte att den var tillräckligt bra. Han hade en galen idé om att sätta in två V8-motorer till en perfekt enhetlig V16. Men han kunde inte göra det här ensam. För ett arbete av den här magnituden krävdes mycket hjälp och Claudio ringde runt till sina gamla vänner.
De flesta drogs med av entusiasmen. Det var ett projekt som passade dem som handen i handsken. Om man jobbar för ett företag som Lamborghini finns det ofta större drömmar och ambitioner i bakluckan hos personalen.
För att finansiera sin dröm servade man och reparerade andra supersportbilar. De var så Claudio kom i kontakt med kompositören Giorgio Morodor. Han hade skapat musiken till stora filmsuccéer, däribland Scarface.Morodor bad ofta hjälp med sin Countach och blev god vän med Zampelli.
Till slut bestämde han sig för att gå in med pengar. Men det blev bara en bil tillverkad under namnet Cizeta Morodor. Eftersom den kände kompositören valde att hoppa av, då tyckte han att man skulle använda en billigare BMW-motor. Ett förslag som Zampolli tyckte var vansinnigt.
Resten av bilarna tillverkades som endast Cizeta och visades för första gången upp på bilsalongen i Geneve 1993. Det var då som den bilfrälsta sultanen av Brunei fick upp ögonen på den västerländska skönheten. Givetvis blev han eld och lågor.
Sultanen köpte en på stående fot och det var hans gamla bil som såldes under helgen under den fashionabla bilveckan i Monterey. Cizeta tillverkades bara i åtta exemplar. De första fem i Modena, därefter flyttade Zampolli produktionen till Kalifornien.
Han gick bort 2021 vid 82 års ålder, men bilarna lever kvar och är mycket värdefulla. Vad sultanens bil kostade är hemligt, den såldes efter RM Sotheby’s auktion. Namnet Cizeta är en sammanslagning av initialerna i Claudio Zampolli.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.