Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Volkswagen ID.3. Modellen som skulle bli den nya Golfen blev inte riktigt succé biltillverkaren hade hoppats på. Den har nu blivit vanlig på begagnatmarknaden och kan fyndas till riktigt lågt pris. Vi ska därför ta en närmare titt på elbilen.
Volkswagen ID.3 lanserades på den svenska marknaden 2020. Bilens debut hade då försenats mer än ett år på grund av olika mjukvaruproblem som gjorde bilen långt ifrån felfri när den levererades till de första kunderna. ID.3 har trots kompakta yttermpått ett rymligt utrymme som påminner om Passat och utvändigt påminner den om Golfs kompakthet.
Delvis på grund av mjukvaruproblemen blev ID.3 inte så populär som Volkswagen först hade tänkt sig. Dessutom har elbilsexperten Björn Nyland från Youtubekanalen “Bjørn Nyland” lyft upp kritik mot hur ID.3:ans batteri åldras. I etttest som han utförde visade det sig att en fyra år gammal ID.3:as batteri brutits ner med hela 11 procent och hade då endast körts 3900 mil. En annan bil har uppvisat liknande försämring av batteriet. Det kan handla om enstaka bilar, men ett gott råd är att batteritesta elbilen före köp.
För Volkswagens del har ID.4:an i stället blivit en storsäljare, men ID:3 kan vara ett vettig begagnatköp för många ändå. Därför ska vi tillsammans ta en närmare titt på elbilen.
Modell Volkswagen ID.3
ID.3 är betydligt tystare än Teslas Model 3. Dessutom är bilen rolig att köra på grund av dess låga tyngdpunkt i kombination med bakhjulsdrift. Även om elbilen är relativt tung så är dess 204 hästkrafter roliga att använda. Tidigare har interiören fått en del kritik på grund av dess billiga och plastiga känsla.
När det kommer till infotainment och mjukvara ligger Volkswagen långt efter Tesla. Men på det stora hela är modellen en trevlig elbil och ifall du kör mycket i halka bör du överväga en bil med fyrhjulsdrift, då ID.3 kan upplevas som rätt sladdrig vid halt underlag, även om den låga tyngdpunkten hjälper till en del.
Motor och Batteri Volkswagen ID.3
I Sverige finns ID.3 med två olika batteristorlekar. Antingen kan du välja ett större på 77 kWh och då får du 54 mils räckvidd, som i verkligheten är närmare 40 mil vid långkörningar. Eller så kan du ta det mindre batteriet på 58 kWh som då ger 42 mil, som är närmare 30 mil i verkligheten.
Båda bilarna är bakhjulsdrivna och har 204 hästkrafter. När du väljer batteri borde du utgå från vad som passar din vardagliga körning bäst. Åker du mestadels långa sträckor passar det större och om du inte brukar åka särskilt långt passar det mindre batteriet kanske bättre.
Problem: Volkswagen ID.3
När vi ska lista ID.3:s problem måste vi börja med mjukvaran. Ägare har rapporterat om olika funktioner som helt plötsligt slutat fungera och vid vissa tillfällen har bilen slutat att fungera och måste bärgas. Många ägare uppger att de fått hitta olika knep för att starta om bilens dator. Det kan i vissa fall handla om att ta loss 12-voltsbatteriet från polerna.
Några exemplar har haft mycket av problem medan andra blivit skonade. När det kommer till det mekaniska har elbilen fungerar för det mesta bra, men krängningshämmaren i framvagnen dukar under av bilens tyngd och får ofta bytas. Volkswagen har låtit byta många på garanti, men provkör nog och lyssna efter klonk när bilen kör över gupp. ID.3 äter dessutom upp däcken rätt rejält. För att vara på den säkra sidan kan det vara klokt att köpa bilen med begagnatgaranti. Men som bilköpare har du enligt konsumentköplagen alltid två års reklamationsrätt mot fel som fanns vid leverans.
Ekonomi Volkswagen ID.3
Under en kort period för ett par år sedan var begagnade ID.3-bilar dyrare än nya. Men nu har priserna fallit kraftigt, och vissa bilar börjar på frygt 200 000 kronor. Det gör modellen billigare än en jämförbar Golf från samma år. För den som uppskattar en elbil är ID.3 därför ett riktigt prisvärt och bra köp. För den som kan hemmaladda kan totalekonomin bli riktigt bra Se bara upp så att bilens barnsjukdomar är botade. Och be handlaren göra ett test av batterihälsan för att du ska vara på den säkra sidan.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.