Nya Audi A6 e-tron Sportback slår sig in på topp-tio-listan över de mest strömlinjeformade bilarna. Bakom det låga värdet ligger hårt arbete med att slipa på varje detalj.
– Den sista tusendelen är alltid den svåraste, säger Audis expert på aerodynamik Andreas Lauterbach.
Jakten på tusendelar kräver enorma resurser av biltillverkarna. För att en modell ska få så lite luftmotstånd som möjligt måste varenda detalj ses över. När Audi nu släpper sin nya Audi A6 Sportback e-tron klämmer den in sig på en delad femteplats tillsammans med Lotus och Hyundai över de elbilar i världen som har minst luftmotstånd. cW-värdet ligger på 0,21 hos sedan-modellen Sportback medan kombin Avant ligger på 0,24.
– Ärligt talat trodde jag inte att vi skulle lyckas med det här. Men det var en skön känsla när vi till slut lyckades, den sista tusendelen är alltid den svåraste, säger Andreas Lauterbach, expert på aerodynamik hos Audi.
Cw värdet eller luftmotståndskoefficienten mäter luftmotståndet. Från den bästa på marknaden, Lucid Air, till nummer tio på världsrankingen, Tesla Model 3 skiljer bara några tusendelar. Audi kliver nu in på femte plats på topplistan med ny A6 e-tron Sportback, före bilar som Porsche Taycan och Tesla Model 3.
– Vi tillbringade över 1300 timmar i simulator och vindtunnel för att nå det här, säger Matteo Ghelfi som arbetat med projektet sida vid sida med Andreas Lauterbach.
Först och främst måste helheten vara närmast perfekt. Alla detaljer samspelar och skapar de allra bästa förutsättningarna för att få så lite luftmotstånd som möjligt. Men sedan har varenda detalj också en avgörande betydelse för att pressa ner cW-värdet till den yttersta botten.
– Den yttre kanten på luftintaget stack ut någon millimeter, det var sådana detaljer som vi arbetade med och som till slut skapade helheten, säger Matteo Ghelfi.
Detalj för detalj kom de allt närmare det färdiga resultatet. Varje liten sak på bilen får påverkan på luftmotstånd och räckvidd, sammantaget spelar det mycket stor roll.
– Enbart aeroramarna där bak (fönsterramarna, red anm) förbättrade räckvidden med hela åtta kilometer, det är märkligt hur en enda detalj kan spela en sådan betydande roll, säger Andreas Lauterbach.
Målet var att bygga en av de bästa elbilarna med lägst cW-motstånd i världen. Med den här modellen lyckades Audi ta sig in på topplistan. De har en lång tradition av att arbeta med luftmotstånd. Det började redan för snart 60 år sedan. När den nya modellen NSU Ro 80 gjorde sitt intåg på marknaden. Modellen hade för sin tid makalösa 0,35 i Cw-värde och revolutionerade bilindustrin för all framtid.
Efter den framgången fortsatte Audi på den inslagna vägen och lanserade modell 100 1983. Där krympte man ytterligare luftmotståndet till 0,30 och visade den övriga bilvärlden att man var herre på täppan när det kom till aerodynamik. Bilen fick stor påverkan på modern bildesign.
Men så har konkurrenterna börjat komma ikapp. Inte minst inom elbilsindustrin. Där får Audi idag finna sig i att kämpa för att nå pallplatserna, istället för att i ensamt majestät blicka ner över konkurrenterna från sin förr så upphöjda förstaplats. Men hur som helst är det bara mycket små detaljer och väldigt låga siffror som skiljer bilarna från plats ett till tio.
Topplistan – de mest strömlinjeformade elbilarna
1 Lucid Air 0,197
2 Mercedes EQS 0,200
3 Nio ET7 0,208
4 Tesla Model S 0,208
5 Hyundai Ioniq 6 0,21
Audi A6 E-tron Sportback 0,21
Lotus Emeya 0,21
6 BYD Seal 0,219
7 Porsche Taycan 0,22
8 XPeng P5 0,223
9 BMW I5 0,23
10 Tesla Model 3 0,23
Källa: Top Gear och Audi
Andreas Jemn är journalist och författare.