Här finns världens äldsta körande Ferrari. Ägarna är jämnåriga med bilen.
– Den här bilen behöver köras, man ska lyssna på motorljudet för hon är unik, säger Amanda.
Amanda och Philip bor avskilt på Nya Zeeland. Därför har de länge kunnat köra runt i sin Ferrari 166 Inter utan att ryktet spridit sig. Den här bilen var den första GT bilen som byggdes av Ferrari och då endast i 38 exemplar. Bilen har en 2,0 liters V12-motor.
Men den är inte röd, utan ljusblå. Anledningen till det är att den inte byggdes för att tävla. Röd var nämligen den italienska racingfärgen, precis som tyskarna var silverfärgade och britterna gröna. Men till slut hinner ryktet ikapp Amanda och Philip. En dag kom Ferrari själva på besök. För dem berättar Amanda historien om hur de en gång köpte den här bilen.
– Vi byggde stugor vid bergen i Alaska. Om kvällarna satt vi under fotogenlampan och tittade i Hemmingskataloger med bilannonser. Det var då vi fick syn på den här skönheten, säger Amanda. Det var för länge sedan. Men hon slutar aldrig att köra sin älskade Ferrari längs de ödsliga landsvägarna i den här avsides landsändan av Nya Zeeland.
– Jag minns så tydligt när den kom till oss, den hade en kaross som var hård och rå av aluminium, säger Amanda som köpte bilen tillsammans med sin make Philip.
Det var kärlek vid första ögonkastet. Den här berättelsen är långt ifrån många andra historier om exklusiva bilar. Den är avskalad och ren, utan vulgära utsvävningar. Istället får den en poetisk klang som matchar bilens tidlösa elegans.
– Hon behöver uppskattas för den hon är, en historisk artefakt. Men hon behöver också rulla, det räcker inte med att titta på den, man behöver få lyssna till motorn, säger Amanda.
För henne är motorns ljud i sig lika vackert som vilken symfoniorkester som helst. Amanda vill kunna köra sin bil varje dag.
– Jag har absolut ingen radio i bilen, när jag är ute och kör vill jag bara lyssna till henne.
Den här bilen är mer än bara ett fordon för Amanda och Philip. De ser henne som en del av familjen och tyvärr är Philip numera sjuk och orkar själv inte ta några turer. Men det gör Amanda i hans ställe. Hon och bilen är dessutom nästan jämngamla och båda är fortfarande vitala och pigga. – Hon är ett år äldre än mig, jag tror hon föddes på våren 1948, säger Amanda., säger Amanda.
I många år var det bara grannarna och människorna i den närliggande lilla staden som kände till deras Ferrari. Men en dag fick trakten långväga gäster.
– Vår apotekare ringde en dag och sa att det var några italienare i stan. Han undrade om jag kunde köra förbi och förbluffa dem.
Det blev de verkligen, italienarna tappade hakan. Aldrig hade man kunnat föreställa sig att en sådan avlägsen plats på jorden kunde dölja en sådan skatt.
– Italienarna var hänförda, inte av märket, utan av bilen som sådan, dess historia och skönhet, säger Amanda.
Efter det kom hennes historia ut för världen. Intresset är väldigt stort och därför vill hon gärna inte skylta med adress och efternamn.
– Jag hoppas att den som tar över den efter oss kommer att behandla henne med samma kärlek som vi har gjort, säger Amanda.
I december 2023 deltog hon för första gången i en offentlig sammankomst med bilen. Det var vid den årliga Ferraritourén Purosangue på Nya Zeeland. Givetvis var Amanda och Philips bil den absoluta höjdpunkten.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.