Konkursade bildelstillverkaren IAC hålls igång trots skulder till sina underleverantörer. Utan fabriken skulle Volvo Cars, Scania och AB Volvo få stora problem.
– Med några få undantag har leverantörerna ställt upp. Vi har hittills lyckats hitta lösningar för att hålla i gång produktionen, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu (bilden ovan) till Dagens Industri.
Nu har det gått tre veckor sedan bildelstillverkaren IAC Group Sweden AB begärde sig själva i konkurs den 27 juni. Produktionen har kunnat fortsätta så att Volvo Cars, Scania och AB Volvo kunnat få sina bildelar, bland annat instrumentpaneler, dörrsidor och plastdelar till motorer. Ett stillestånd i fabriken skulle kunna innebära kaos för svensk bilindustri då fabriken har just-in-time-leveranser med få timmars framförhållning.
Trots att IAC Group har stora skulder till sina leverantörer har de fortsatt att leverera till bolaget. Lösningen har blivit att konkursförvaltaren betalar mer eller mindre kontant med pengar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo skjuter till.
– Vi försöker betala alla leverantörer på 15 dagar, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu till DI.
De stora förlorarna på konkursen verkar bli staten och underleverantörerna. IAC Group hade en skatteskuld på 1,1 miljarder kronor. Hur stora leverantörsskulderna var vid konursen är okänt, i senaste bokslutet uppgick de till en miljard kronor. Kanske kan en försäljning inbringa pengar så att borgenärerna får utdelning. Flera köpare är intresserade av bolaget och en affär kan vara klar redan i augusti.
– Det rör sig om flera potentiella köpare som har skrivit på sekretessavtal. Eftersom det är en omfattande verksamhet är det en mängd material som de ska gå igenom, säger Mikael Kubu.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter