Under sommarsemestern riskerar elbilsägare att bryta mot lagen omedvetet. Enligt norska NAF har majoriteten av alla elbilsmodeller lägre maxlast i praktiken än på papperet.
– Det visar sig att flera elbilar har låg maxlast i praktiken. En typisk småbarnsfamilj kan inte ta med sig hela sitt bagage, säger Nils Sødal, från Norska NAF.
För elbilsägare är det inte enbart planeringen av laddstopp som borde finnas i tankarna under sommarsemestern. På grund av elbilarnas tyngre vikt får de oftast lasta mycket mindre än diesel- och bensinbilar. Bilens maxvikt inkluderar passagerare, bränsle och bagage, men försvinner till stor del hos elbilar på grund av den tunga utrustningen som batteripaketet kommer med. Något som uppmärksammats av Norska NAF.
– Hur mycket last en bil kan ta är inte något som många bilköpare har i tankarna. Vi har undersökt detta och det visar sig att flera elbilar har låg maxlast i praktiken. En typisk småbarnsfamilj kan inte ta med sig hela sitt bagage, även om bagageutrymmet ser tillräckligt stort ut för det, säger Nils Sødal, från Norska NAF.
När NAF vägde 28 olika elbilar var det 20 stycken som hade en lägre maxlast i praktiken än på papperet. Även om det finns plats rent fysiskt kan det vara så att du fortfarande överstiger den totala maxlasten. Den norska organisationen rekommenderar att en familj på fyra ska ha en bil som ska kunna bära 480 kg last, men dessa familjebilar har en lägre maxlast än så.
– Bilens tillåtna totalvikt är satt av en anledning. Bromsar, hjulupphängning och liknande monteras utifrån att man klarar den vikten, så att köra med överbelastning påverkar bilens köregenskaper. Överbelastning påverkar helt enkelt trafiksäkerheten. Om du råkar ut för en olycka och utredningen visar att din bil var för tung riskerar du också att få din försäkring nedsatt, säger Sødal.
Lista på bilar med lägre maxlast än 480 kg:
Modell | Maxlast |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 313 kg |
Hyundai IONIQ5 | 365 kg |
Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD | 350 kg |
Subaru Solterra | 365 kg |
Volkswagen ID.4 Pro | 370 kg |
MG ZS EV | 375 kg |
Polestar 2 Standard Range Single Motor | 375 kg |
Volvo C40 | 375 kg |
Tesla Model Y Standard | 387 kg |
Kia EV6 GT Line AWD | 392 kg |
MG Marvel R 4WD | 378 kg |
I dag är det många som inte lägger särskilt stor vikt vid den högst tillåtna lastvikten. Även bilförsäljare informerar sina kunder för dåligt om maxlasten, enligt NAF. Det många inte vet är att ifall du kör en överlastad bil utsätter du dig själv för en stor fara. Bilen beter sig annorlunda och inbromsningarna blir längre, samtidigt som du riskerar böter ifall du skulle bli stoppad av polisen vid en flygande poliskontroll.
Såhär mycket kan en genomsnittsfamilj lasta:
I genomsnitt väger kvinnor 68 kilo och män 84 kg i Sverige, enligt SCB. Om familjen då har två barn som väger 40 kg respektive 30 kg ligger totalvikten på 222 kg. Men en förare på 75 kg ingår när bilens maxlast ska räknas ut, alltså tar vi bort 75 kg och får då 145 kg från familjens totala vikt.
Sedan kan vi lägga till 20 kg obligatoriska saker som gummimattor, laddkablar och annat. Det ger en vikt på ungefär 165 kg i vardagen, men problemen dyker upp vid semestern då bilen ska fyllas på mer. På taket kanske man sätter en takbox på 35 kg och lastar bilen med fyra resväskor på 20 kg vardera. Dessutom kanske familjen tar med sig en cykel på 40 kg och plötslig ligger bilens lastvikt på 320 kg. Vid denna vikt är det flera elbilsmodeller som kommer få det svettigt ifall flera tyngre saker lastas på.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.