Nu har de första testerna gjorts på Audi Q6 e-tron 2024 som lockar med snabb laddning och lång räckvidd. Biltestare från flera av världens största motortidningar hyllar den tyska biltillverkens senaste tillskott.
– Den har briljanta köregenskaper och interiören har rätt tekniknivå, samtidigt som den erbjuder knappar med känsla av Audi, skriver Autocar.
Efter stora förseningar på grund av mjukvaruproblem är Audis nya elbilsmodell Q6 e-tron här. Bilen placerar sig mellan Audis andra modeller Q4 och Q8. Modellen blir biltillverkarens första som tagits fram med den nya PPE-platformen som tagits fram tillsammans med Porsche.
Batteriet har tolv moduler och 180 prismatiska celler med en bruttokapacitet på 100 kWh som ger Q6 e-tron en total räckvidd på 623 km enligt WLTP. Kraftmässigt erbjuder bilen 388 hästkrafter och 0 till 100 km/h gör den på 5,9 sekunder med en maxhastighet på 210 km/h.
Q6 e-tron är en rymlig SUV med en längd på 4 7771 millimeter, bredd på 1 939 millimeter och en höjd på 1 648 millimeter. Bagageutrymmet erbjuder 526 liter förvaringsutrymme och ifall baksätet fälls ner ryms 1529 liter. Bilen kommer börja levereras i sommar och kostar från 885 000 kronor i Sverige.
Nu har även flera journalister från de allra största motortidningarna fått provköra Audis nya modell som är den första på tre år som biltillverkaren lanseras som helt ny. Vad recensenterna tycker ska vi ta en närmare titt på nu.
Recension Youtube Audi Q6 e-tron
Recension Audi Q6 e-tron Autocar
Autocar är en av tidningarna som fått testa på nya Q6 e-tron och ger den ett betyg på fyra av fem stjärnor. De väljer att hylla bilens infotainmentsystem och körkomfort, men de väljer att kritisera priset för bilen.
– Q6 E-tron känns väldigt annorlunda än sina tyska rivaler tack vare sin skräddarsydda arkitektur, och den erbjuder ett helt annat förslag än dem. Den kör briljant och dess interiör är precis på den rätta sidan av tekniken, samtidigt som den erbjuder knappar med känsla av Audi, skriver Autocar.
Recension Audi Q6 e-tron What Car?
Motortidningen What Car? har också testat nya Audi Q6 e-tron och ger den ett betyg på fyra av fem stjärnor. De väljer att kritisera bilens pris och interiörens kvalitet som de inte tycker imponerade alls. Saker som de väljer att hylla är bland annat modellens snabba laddning och tysta körning.
– Om du har ägt en Audi-modell som lanserades före 2018, har du haft turen att njuta av enastående byggkvalitet och en blandning av stilrena interiörmaterial som gör modeller från rivaliserande tillverkare avundsjuka. Om du hoppas på samma sak med Q6 e-tron kommer du att bli lite besviken, skriver What Car?
Recension Audi Q6 e-tron Top Gear
Den brittiska motortidningen Top Gear testade även de Audi Q6 e-tron och ger den ett betyg på sju av tio. De hyllar bilens snabbhet och sköna körning, men kritiserar bilens teknik och utseende som de beskriver som “argt”.
– Audi har oklokt följt Mercedes tankar om att fler skärmar måste vara bättre, och vi skulle ifrågasätta om interiören har utförts så bra som den kunde ha varit. Du kommer att njuta av att äga en av dessa, men du kommer att sluta älska den, skriver Top Gear.
Recension Audi Q6 e-tron Auto Express
Fyra av fem stjärnor gav Auto Express efter att de fått testköra nya Q6 e-tron. De väljer att kritisera bilens storlek då den känns väldigt stor och tung. De väljer att hylla bilens teknologi och stora utrymmen i interiören.
– Audi imponerar också om du är den typen av person som regelbundet kör långa sträckor; det verkliga genomsnittet på mer än 482 kilometer placerar den nära den högsta nivån för räckvidd, medan den supersnabba laddningstekniken gör att du inte kommer att vänta länge när det är dags att fylla på. Lägg till detta till en tyst, raffinerad åktur, och Q6 e-tron har en suverän förmåga att klara stora mil med lätthet, skriver Auto Express.
Recension Audi Q6 e-tron Wired
Tidningen Wireds slutbetyg av Q6 e-tron landar på sju av tio. De är imponerade över modellens körning och komfort, men klagar på inredningen och den “överväldigade” tekniken.
– Interiören är en annars trevlig plats att vara på, även om det är för mycket billig plast. Särskilt dörrarna har ett stort plastinlägg där du styr fönstren, samt en plastförvaringsdel som känns väldigt malplacerad, skriver Wired.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.