Nya elbilar och laddhybrider orsakar fortfarande fler problem och reparationer för köparen än bilar med traditionell drivlina. Ägarna får ta bilen till verkstaden tre gånger så ofta som hos den genomsnittliga bilen. Allra mest problem har Polestar. Tesla tappar i årets mätning – av en speciell orsak.
– Borttagandet av traditionella funktionskontroller, som blinkers och torkarspak, har inte tagits emot väl av Teslas kunder, uppger JD Power.
Amerikanska JD Power har mätt hur kvaliteten är på alla nya bilar och hur många fel ägaren drabbas av. Det är 99 144 köpare av nya bilar från 2024 som fått svara på frågor efter 90 dagars ägande. Ju lägre siffra, desto mer problemfri bil. Återigen är det elbilar och laddhybrider som har mest problem.
– Det är inte förvånande att introduktionen av ny teknik har utmanat tillverkarna att upprätthålla fordonskvaliteten. Men branschen kan trösta sig i det faktum att vissa problemområden som röstigenkänning och parkeringskameror ses som mindre problematiska nu än för ett år sedan., säger Frank Hanley, senior chef för auto benchmarking på JD Power.
Både elbilar och laddhybrider är drabbade och det mer på att bilarna är betydligt mer teknikspäckade än traditionella bensinbilar.
– Ägare av avancerade, teknikfyllda elbilar och laddbilar upplever problem som är av en allvarlighetsnivå som är tillräckligt hög för att de ska kunna ta in sitt nya fordon till återförsäljaren i en hastighet som är tre gånger högre än den för bensindrivna fordonsägare, säger Frank Hanley.
Bensin- och dieselbilar har en poäng på 180, medan elbilar snittar 266. Ju lägre poäng desto mer problemfri bil. Allra bäst gick det för de inhemska märkena Ram och Chevrolet medan Hyundai slutar trea.
Polestar hamnar klart sist i mätningen med en poäng på 316, Vilket kan jämföras med Tesla som var på delad tredje sista plats med Rivian och fick 266 poäng. Enligt JD Power är det Teslas borttagande av blinkersspak och torkarknapp som fått märket att falla i årets mätning.
Här är nybilarna med minst och mest problem
Många av felen eller frustrationen från nyblivna äger beror på falska varningsljud eller varningsljud som är svåra att förstå. Till exempel, baksätespåminnelseteknik, gjord för att hjälpa fordonsägare att undvika att oavsiktligt lämna ett barn eller husdjur i baksätet när de lämnar fordonet, bidrar med 1,7 PP100 över hela branschen.
Problem med Android Auto och Apple CarPlay är en väldigt vanlig felkälla. Kunder upplever oftast svårigheter att ansluta till sitt fordon eller att tappa anslutningen. Bara 50 % av Apple-användarna och 42 % av Samsung-användarna får tillgång till sina respektive funktioner varje gång de kör bilen.
Även pekskärmar är en källa till irritation och problem. Från sådana till synes enkla funktioner som vindrutetorkare och inställning av backspegel till den mer komplicerade användningen av mobiltelefonen, är denna kategori särskilt besvärlig i elbilar. Den ger upphov till 30 procent mer problem i elbilar.
Något förvånande så upplever allt fler köpare av nybilar problem med dålig lukt i bilen: obehaglig interiörlukt. Det här problemet har förvärrats mest från 2023, med alla märken utom Kia och Nissan som har haft en ökning av obehagliga interiörluktproblem. Problemlukter härrör ofta värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystem.
De enskilt bästa bilmodellerna
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter