Tysk bilindustri slår nu larm – Europa är totalt frånåkta på batteriet. Förseningar hos Northvolt och andra aktörer spelar Kina rakt i händerna.
– För tillfället har europeiska fordonstillverkare inget annat val än att köpa celler från Kina eller Korea. Vi har inte lika villkor här, säger Michael Brecht, chef för företagsrådet på Daimler Truck, till Handelsblatt.
BMW:s upprivna order till Northvolt har varit ett hett debattämne den senaste veckan. Orsaken är att den svenska batteritillverkaren inte får upp farten i sin fabrik i Skellefteå. BMW har helt enkelt inget val än att köpa batterierna från Kina och Korea. Nu slår branschföreträdare larm om att Europa är totalt frånåkta av Kina och Korea.
– Vi behöver en europeisk lösning för battericeller. När jag hör att europeiska biltillverkare skjuter upp bygget av cellfabriker i Europa är det en katastrofal utveckling, säger Michael Brecht, ordförande för Daimler Trucks arbetarråd, till Handelsblatt.
Northvolt har redan stoppat sin planerade fabrik i Borlänge. Batteritillverkaren ACC som ägs av Stellantis har lagt sina batterifabriker i tyska i Kaiserslautern och Termoli på is. Om inte batterifabrikerna inte får ytterligare statsstöd och kan byggas hotar Kina att ta över helt.
BMW rev upp en order på 22 miljarder kronor från Northvolt för att istället köpa från CATL i Kina och koreanska Samsung. Förhoppningen är nu att kunna köpa av Northvolt när BMW lanserar sin nya Neue Klasse. Ett problem är dock att Northvolt tillverkar äldre prismatiska celler och att BMW Neue Klasse ska använda en nyare typ av cylindriska celler.
– BMW Group är fortfarande mycket intresserad av att etablera en högpresterande tillverkare av battericeller i Europa, uppger BMW för Handelsblatt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter