Vann Pikes Peak – med tvåliters Volvomotor

En svensk motor tog segern i Pikes Peak International Hill Climb. Aurobays 2-litersfyra, som även sitter i Volvos bilar, tog segern i Christians Merlis Wolf Racing-bil. 
– Vi har tagit en serietillverkad motor, anpassat den till loppets höga höjdförhållanden och segrat över stark konkurrens, säger Michael Fleiss, vd Aurobay Sweden.

I helgen avgjordes Pikes Peak International Hill Climb och det blev svensk seger – i alla fall i form av en motor. Christian Merli vann Unlimited-klassen med en Wolf Aurobay GB08 2,0 HP. Bilen kom även tvåa totalt och körde uppför berget på 9:04.454. Under huven satt samma tvåliters fyra som återfinns i Volvos vanliga modeller som XC60 och V60. Aurobay tog en motor från bandet och anpassade den för Pikes Peak. 

Motorn hade anpassats specifikt för att maximera effektiviteten på Pikes Peaks höga höjd, så att den kan fungera kontinuerligt vid 6300 varv per minut med toppar på upp till 6800 varv per minut.
– Vi förväntade oss ett bra resultat efter alla våra simuleringar och testkörningar, men att se vår motor och bil i toppen av Unlimited divisionens tidrapporter är otroligt, säger Michael Fleiss, VD Aurobay Sweden.

Aurobays motor segrade i Unlimited-klassen i Pikes Peak Hill Climb och kom tvåa totalt.
Motorn som är tillverkad i Skövde kom rakt från bandet och sitter i vanliga fall i Volvos bensindrivna modeller.

Totalsegrare i Pikes Peak blev tvåfaldiga Le Mans-vinnaren Romain Dumas i en  Ford F- 150 Lightning SuperTruck med 1600 hästkrafter. Han körde uppför berget på 8:53,563, nästan sju sekunder snabbare än Wolf-bilen med Volvomotor. 

Aurobay och Horse Powertrain kommer framöver att presentera nya prestandamotorer, troligen med Volvos VEA-fyra som grund. 
– Vi är särskilt stolta över att vi lyckades vinna Unlimited-divisionen i ett så ansträngande lopp med en lagerproduktionsmotor. Aurobay och Horse Powertrain kommer snart att lansera vårt prestandaerbjudande på SEMA i november, säger Michael Fleiss.