Många inom Volkswagen ville förvandla nya Bugatti till en elbil. Märkligt nog var det elbils-vd:n Mate Rimac som tog strid och fick igenom en laddhybrid – tack vare en modellbil.
– Många sa att nästa Bugatti måste vara elektrisk och att du inte har erfarenheten att utveckla en hybridbil, säger Mate Rimac.
Bugattis nya hyperbil Tourbillon går på tvärs med flera sätt mot trenderna inom bilvärlden. Den har ingen turbo och inredningen är helt analog. Och för några år sedan var det mer eller mindre självklart att Chirons efterträdare skulle vara elektrisk. Men så blev det inte.
Nu avslöjar chefen för Bugatti-Rimac, Mate Rimac, att han fick ta strid för att att behålla förbränningsmotorn i Bugatti Tourbillon. Det kan tyckas som en märklig paradox att elbils-vd:n och grundaren av Rimac var den som stoppade en elbil.
– Många föreslog starkt att nästa bil skulle vara helt elektrisk. Och det skulle ha varit det enklaste eftersom vi redan hade Rimac Nevera med häpnadsväckande prestanda som skulle passa väldigt bra med Bugatti. Det enklaste var att bara ta Nevera och göra en Bugatti, säger Mate Rimac i Bugattis nya dokumentärserie.
Men Bugatti handlar inte om att göra det enklaste, utan att göra rätt saker den hårda vägen. Efter att ha hört av sig till Volkswagens dåvarande vd Herbert Diess lyckades Rimac få igenom att Chirons efterträdare inte skulle vara en elbil.
– Jag var tvungen att vända mit till Volkswagens vd, vid tidpunkten Herbert Diess, och var tvungen att berätta för honom vad jag ville göra med märket. Han älskade det, men det var också många som sa att nästa bil måste vara elektrisk. Och att du har inte erfarenheten att utveckla en hybridbil, det är alldeles för komplicerat. Mitt svar blev att jag har inte gjort något förut som jag gjort de sista 15 åren.
Mate Rimac fick igenom att utveckla Bugatti Tourbillon med en helt ny V16-motor i kombination med tre elmotorer. En modellbil var det som fick Herbert Diess övertygad om projektet. I en tid då köparna är tveksamma och söker mer känslomässiga upplevelser hos en hyperbil är den mitt i prick.
Resultatet blev en hyperbil med V16-motor utan turbo som tillsammans med tre elmotorer ger 1800 hästkrafter. För köparna som ska lägga 43 miljoner kronor tycks det vara viktigare med upplevelsen än om bilen är snabbare upp till 100 km/h än en betydligt billigare elbil.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter