90-talsikonen Evo gör comeback i ny tappning. Det är den legendariska bilingenjören Hans Werner Aufrecht och hans verkstad HWA som ansvarar för återuppståndelsen. Med ett förflutet som medgrundare av AMG, har HWA tagit fram en hyllningsmodell av yppersta klass.
90-talet kan sammanfattas med ett ord. Evo. Eller kanske två. Evons vinge. Nu gör den comeback tack vare den driftiga verkstaden HWA och deras känsla för stil och nostalgi.
Mercedes 190E 2,5-16 Evo II. Jobbigt att skriva, ännu värre att säga. Var från början tänkt för rally, så Mercedes gav racingspecialisterna Cosworth i uppdrag att förvandla sin 2,0-liters M102-motor till något mer spännande. Resultatet blev en ökning med 78 hk, till 185, med det var år 1983 och Audi quattro ägde scenen.
Istället blev 190E 2,3-16v en landsvägsbil som började sätta distansrekord istället för att sladda bredvid Audis quattro. Mercedes beslutade sig sedermera för att utveckla motorn ytterligare. Den nya skulle få 2,5 liter och karossen skulle få en splitter och vingar. Av dessa byggdes 502 stycken bilar men BMW:s M3 fortsatte att dominera.
Evo II var Mercedes sista DTM-inspirerade vägbil och ytterligare 502 modeller tillverkades med en enorm bakvinge som skulle leverera 70 kg downforce. 2,5-litersmotorn var nu upp i 230hk standard och racemodellen 370 hk. Bilen kom år 1990 och åkte på stryk av Audi samma år.
Med det sagt hade bilen ett komplicerat namn. Den var inte särskilt skön att köra och den var inte särskilt snabb. Så hur kommer det sig att den blev en ikon? Antagligen för att den sticker ut och med det kommer man långt. Så pass långt att HWA bestämt sig för att göra en ny version av den, en mycket bättre sådan.
HWA grundades för 25 år sedan av ingenjören Hans Werner Aufrecht. Han hade arbetat hos Mercedes tidigare fram tills att han år 1967 bestämde sig för att åka till Grossaspach och starta eget med Erhard Melcher, AMG, där “A” står för Aufrecht. Efter många år av framgång såldes AMG, som det flesta känner till, till Mercedes och Aufrecht bestämde sig för att ta sig an en ny utmaning, denna utmaning blev HWA.
Så till bilen då. HWA Evo är ingen billig historia. Priset ligger på galna 9,6 miljoner kronor. Men det finns en förklaring. Det enda som bilen har gemensamt med 90-talsikonen är egentligen karossen. Utöver det är det en helt annan bil. En bil som imponerade stort på Top Gear.
Förutom den dubbelt turboladdade V6:an, den manuella växellådan och kolfiberkarossen, så är bilen fullständigt renoverad. Hela chassit är förstärkt och förbättrat. Framaxeln har flyttats fram för bättre viktfördelning och precis bakom gömmer sig den nya 3,0-litersmotorn som för tillfället inte avslöjats.
Inredningen har man lämnat ifred med hästkrafterna har dubblats utan att bilen för den sakens skull blivit tyngre. 1350 kg väger den, fast den här gången med mellan 450 och 500 hästkrafter. Den är dessutom utrustad med nytt kylsystem, sex kolvbromsar och DTM upphängning.
Tillval som erbjuds är en utökad räckvidd med en 85-literstank och Affalterbach-paketet. I det ingår 50 extra hästkrafter, kolkeramiska bromsar, spårkörningsläge, sportiga avgasrör och en toppfart på 300 km/h. Det är med andra ord helt enkelt inte riktigt en Mercedes Evo. Inte tillräckligt i alla fall för att bära märket. Den är långt mycket bättre. Och passande nog blir det den första bilen någonsin att bära ett HWA-emblem.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.