Kör elbilar tills de dör – här är vinnaren

Räckvidd hos elbilar är ofta ett hett samtalsämne bland många bilälskare. Europas störsa youtube-kanal Carwow utförde ett stort test där sex olika bilmodeller från olika märken ställdes mot varandra. Vinnaren kunde till slut koras efter en hård kamp. 

Brittiska Youtoube-kanalen Carwow bestämde sig för att testa sex olika elbilars  räckvidd mot varandra. Bilarna kördes i ett led efter varandra så gott det gick och låg hela tiden i rätt hastighet med vad vägarna tillät. Samtidigt för att göra testet mer verklighetstroget så fick alla förare sätta in Eco-Mode när bilarnas batterier började närma sig kritiskt låga nivåer, precis som en riktig förare hade gjort. 

Bilarna som ställdes mot varandra var BYD Seal, Tesla Model 3, BMW i5 eDrive40, Mercedes EQE, Porsche Taycan och Polestar 2. Bland dessa bilar ska Taycan ha den längsta WLTP-räckvidden på 67 mil och ett batteri på 97 kWh. Polestar 2 har en räckvidd på 64 mil och Tesla en räckvidd på 62 mil. 

Därefter kommer Mercedes på 61 mil med ett 89 kWh batteri och BMW ska ha en räckvidd på 58 mil. Sämst räckvidd på pappret har BYD Seal med sina 57 mil, men ibland behöver inte alltid det tekniska stämma överens med verkligheten. Särskilt eftersom det skiljer sig så lite mellan bilarnas uttalade räckvidd. 

När testet väl började körde bilarna i flera timmar. Den första bilen som fick stopp var BMW i5 eDrive40 som lyckades ta sig 47 mil. Det är ett smått chockerande resultat eftersom det är cirka 10 mil kortare än vad den utlovade räckvidden skulle ligga på för elbilen som kostar från 760 000 kronor. Strax därefter fick BYD Seal se sig besegrad. Den lyckas ta sig 49 mil. 

Sedan var det dags för Polestar 2 som lyckades ta sig 53 mil innan det släcktes helt. Teslan orkade kämpa på 3 mil till innan även den slocknade vid 56 mil. I slutet blev det en tysk kamp mellan Mercedes och Porsche där den sistnämnda till slut lyckades vinna. Porschen lyckades uppnå totalt 59 mil medan Mercedes fick stanna efter 57 mil. 

Ingen av bilarna lyckades nå sin utlovade räckvidd, men det är inte särskilt konstigt eftersom bilarna kördes under regniga väderförhållanden. Det gör att elbilar precis som en förbränningsbilar inte kan köra lika långt som utlovat. Om man räknar procentuellt så är det faktiskt Mercedes som gjorde bäst ifrån sig då den klarade att köra 94 procent av dess utlovade räckvidd. Efter det kom Tesla med 90 procent och Porsche 88 procent. De andra tre bilarna kom på en delad fjärdeplats där alla lyckades ta sig till 82 procent av deras utlovade räckvidd.
26 bilar har även körts i ett norskt räckviddstest som du kan läsa mer om här.
LÄS MER: