Volvo visar sina nya hjullastare som går på el

Volvo CE visar två helt elektriska hjullastare. Nya Volvo L90 kan användas för 4-5 timmars jobb utan laddning och Volvo L120 med batteri på 237 kWh klarar 5-9 timmar.

Volvo lanserar nu två medelstora hjullastare. Modellerna kallas L120 Electric vars tipplast maxvikt ligger på 12 ton och L90 Electric som har en maxvikt för tipplast på 9,5 ton. Båda hjullastarnas tipplastkapacitet ligger ungefär på samma nivå som deras dieselmotsvarigheter. Totalvikten på bägge elmaskinerna är i stort sett densamma som dieselversionerna. 

Den större varianten L120 har en maxvikt på 21 ton. Den har en elmotor som driver hydraulsystemet och ett litiumjonbatteri på 237 kWh. Beroende på intensiteten ska hjullastaren kunna arbeta i 5-9 timmar. Laddningen av batteriet kan ske vid en snabbladdare och med en effekt på 180 kWh tar det 1 timme och 40 minuter att ladda den från 10 procent till 100 procent. 

L90 är en mindre hjullastare som totalt väger 17,3 ton. Den har en elmotor för framdrivning och en för hydraulsystemet. Dens litiumjonbatteri är mindre och har totalt 180 kWh. L90 ska kunna arbeta i 4-5 timmar och laddas från 10 procent till 100 procent på cirka 70 minuter med en snabbladdare. 

Maskinerna har i genomsnitt 65 % lägre energikostnader, 30 % mindre underhåll och inga motorrelaterade förbrukningsartiklar, vilket gör dem till en kostnadseffektiv lösning för den moderna arbetsplatsen. De ger också samma prestanda än sina dieseldrivna motsvarigheter. Med mindre buller, vibrationer och värme rapporterar förarna trevligare arbetsförhållanden, minskad trötthet och möjlighet att kommunicera lättare. Förutom de två hjullastarna lanseras också en grävmaskin kallad EWR150 Electric. Modellen blir den första helt eldrivna grävmaskinen med hjul från Volvo. Den har en totalvikt på 17,9 ton.

Om byggarbetsplatsen inte har en snabbladdare finns också en Volvo PU500 som fungerar som en liten behållare med batterier. För L120 skulle det ta sju timmar att ladda med denna enhet.  Hjullastarna kommer börja lanseras i slutet av 2024 i begränsade volymer på utvalda marknader, enligt Volvo. 

– De steg vi tar i elektrifieringen av maskiner i medelstora och tunga segment banar väg för fler kunder att minska koldioxidutsläppen och ta vara på nya affärsmöjligheter när samhällen över hela världen övergår till en framtid med låga koldioxidutsläpp, säger Carl Slotte, Head of Sales Region Europe.
LÄS MER: