Ford-ingenjören Roger Parlett var med och tog fram sin Ford Mustang 428 Cobra Jet 1968 och har ägt ett exemplar ändå sedan modellen var ny. Hans bil är en av tio prototyper som användes för att utveckla de legendariska Cobra Jet. Bilen är som ny efter att ha stått okörd i 35 år.
1967 ville Ford få fram en bil som kunde hänga med GM:s Camaros. Den dåvarande V8:an hade inte tillräckligt med muskler och den mer racing baserade 427:an kostade för mycket pengar vid denna tid. Men 1968 togs Cobra Jets fram och deras nya motor blev genast kungarna inom drag race. En som var med och tog fram motorn var ingenjören Roger Parlett.
I dag är Roger Parlett pensionerad. Men när han jobbade hos Ford Motor Company som ingenjör lyckades han få tag på ett av de 50 första exemplaren av Mustang Cobra Jet. Exemplaret var en testbil som egentligen skulle skrotas, vilket gjordes med de andra nio prototyperna. Men Roger hade turen på sin sida och lyckades köpa bilen när den endast kört 485 mil för 25 000 kronor.
När han sedan skulle testa bilen åkte han till en lokal drag race-tävling. Med Roger bakom ratten förlorade han inte ett enda race den dagen. En återkommande kommentar från de flesta motståndarna Roger mötte var “ingen Mustang kan vara så snabb”.
Men Rogers liv fick en dramatisk vändning när han blev utskickad till Vietnam 1969. Efter sin tjänstgöring skaffade han sig en fru och barn, som tvingade honom att lägga racing-karriären på hyllan. Mustangen stod parkerad i 35 år innan Roger tog beslutet att något måste göras åt saken 2005.
I början var han inte säker på ifall han skulle sälja bilen eller köra den körduglig igen. Men till slut valde han det senare alternativet och restaurerade bilen. Mustangen har i dag körts 1179 mil och har fortfarande kvar sin originalfärg och interiör.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.