Så många elbilar måste byta batteri

Batterierna i elbilar varar inte för evigt. Samtidigt har batteribytena blivit färre i takt med utvecklingen. I en ny rapport får vi veta hur ofta batterierna ersätts och hur det minskat genom åren. Siffrorna överraskar många som hävdat att batteribyten är vanliga.

Det pratas en hel del om att batterierna i elbilar är dyra och kostsamma att byta ut samt att de inte håller lika länge som bilen. Det händer till och med att bilarna skrotas eftersom ägare inte mäktar med kostnaden att byta ut bilens batteri och hellre byter ut bilen istället.

Frågan är då hur vanligt det är att batterierna havererar? Recurrent Auto är en marknadsplats för elbilar som särskilt intresserat sig i ämnet och nu delar det med sig av sina svar i en ny rapport. I undersökningen tittade det amerikanska företaget på 20 000 elbilar och kunde därefter konstatera att i genomsnitt 2,5 procent av bilarna tvingas byta batteri, något även Ny Teknik rapporterat om.

Värt att ha i åtanke är att bilarna var modeller från år 2011 fram till 2024 och det har blivit bättre med tiden. Var tredje bil från år 2011 hade fått byta batteri medan det från år 2016 rörde sig om cirka 1 procent. Mycket är tack vare den nya tekniken, där modernare elbilar ofta erbjuder en bättre kylning av bilarnas batterier vilket ökar deras livslängd avsevärt.

Batteriernas livslängd ökar också när det får sällskap av bättre mjukvarusystem, vilka utvecklats ordentligt sedan förra decenniet. Batterierna har också blivit kraftigare, från 2015 till 2022 ökade batterierna lagringskapacitet med hela 122 procent vilket betyder att batterierna kan fortsätta användas, trots en minskning i prestanda. Vad batteribytena kostade att byta ut finns inte med i redovisningen.

Annan intressant information som framgick i studien var hur batterier i elbilar åldras, specifikt i Teslas modeller, och hur 14 000 Tesla-ägares räckvidd minskade med tiden. Först syns det uppenbara fallet, när bilen går från att vara helt ny till att stabiliseras och slutligen i riktning mot det definitiva slutet.

Ett annat sätt att förstå den förväntade livslängden på stora elbilsbatterier är att titta på hur länge de täcks av garanti. I USA ligger standarden på 8 år eller 160 000 kilometer, men tillverkarna kan bestämma vilken procentandel av originalkapaciteten som garanteras. I Tesla Model 3 garanteras batteriet att hålla sig på en 70 procentig nivå i 8 år eller i 160 000 kilometer, medan Hyundai garanterar batterierna i 10 år. Förutsatt att de är tillverkade efter år 2020, kapaciteten som garanteras är den samma som i Tesla. Men den siffran lär bli längre och längre ju bättre batterierna blir, och det mesta i teknikutvecklingen pekar ju på det.
LÄS MER: