Ny uppfinning ska stoppa lösa hjulbultar 

Hjul som lossnar ska nu börja förhindras med en ny uppfinning som japanska ingenjörer tagit fram. Tekniken kommer att bli standard i en produktionsbil redan i år. Varje år orsakar tappade olyckor 900 trafikolyckor bara i Sverige. 

Det japanska företaget Sumitomo Rubber Industries som bland annat är moderbolag åt däckmärket Falken ligger bakom den nya tekniken som ska förhindra att hjul lossnar av misstag. Uppfinningen fungerar så att föraren blir varnad ifall hjulmuttrarna håller på lossna. 

Systemet som ska implementeras redan i år på ett produktionsfordon kommer integrera med programvaran i bilen. Där kommer den med hjälp sensorer hela tiden mäta hjulhastighetssignaler och annan viktig information. Ifall muttrarna är lösa vibrerar hjulet mer och kan orsaka en excentrisk rotation. Tekniken ska upptäcka detta och sedan varna föraren.

Något som är ännu bättre med uppfinningen är att den fungerar oavsett däck, modell och storlek. Det lär nog inte dröja innan den blir standard hos de flesta bilmärkena. Varje år sker 900 olyckor orsakade av tappade hjul.
– De här olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap och arbetsmetoder, säger Cecilia Blom Hesselgren vid Bilprovningen.

Inför 2024 kom dessutom flera från Däckbranschen med nya råd angående hjulskiftet.
– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin, Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening
LÄS MER: