Det kinesiska bilmärket Leapmotor ska börja tillverka lågprisbilar i Polen för den europeiska marknaden. Siktet är tydligt intställt på Dacia. Intåget från Leapmotor kommer efter ett samarbete med Stellantis.
Stellantis investerade över 17 miljarder kronor i Leapmotor i slutet av 2023. Målet med investeringen som gav dem en 21-procentig andel i den kinesiska biltillverkaren var att konkurrera både i Europa med det nya märket Leapmotor, men även få tillgång till världens största bilmarknad i Kina.
– Den kinesiska offensiven är synlig överallt, sa Stellantis vd Carlos Tavares då, enligt Automotive News.
I Europa kommer Leapmotor International, som Stellantis äger 51 procent av, att börja producera sina bilar i Polen. Deras främsta mål är att konkurrera med Dacia genom att tillverka helelektriska budgetmodellen T03 och importera Leapmotors SUV C10 från Kina. T03 kommer kosta runt 300 000 kronor och C10 som ska utmana Dacia Duster kostar i dag i Kina runt 194 000 kronor.
– Leapmotor-bilar kommer inte att tävla mot befintliga Stellantis-produkter utan kommer istället att tävla mot globala varumärken med samma positionering som Leapmotor i Kina, vilket är “valuta för pengarna” med prisvärd teknik, enligt investeringsbanken Jefferies.
Förutom de två modellerna finns det även planer på att C01, C11 och C16 alla ska nå den europeiska marknaden inom 2 års tid. Till 2030 planerar Leapmotor att de ska ha sålt en halv miljon bilar i Europa. Det skulle inte riktigt vara i samma höjd som Dacia som säljer ungefär 560 000 bilar årligen.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.