Så otroligt höga behöver tullar på Kina-bilar vara

EU:s tullar på kinesiska elbilar kommer sannolikt inte att vara tillräckligt höga för att bromsa kinesiska tillverkarnas marknadsandelar, enligt Rhodium Group. För det skulle det behövas tullar på cirka 55 procent. Vilket inte är troligt enligt researchgruppen. 

EU-kommissionen kommer sannolikt att behöva införa utjämningstullar på importerade elbilar från Kina de kommande åren för att skydda den europeiska bilindustrin, enligt researchgruppen Rhodium Group. Rhg skriver att de förväntar sig att kommissionen kommer inför tullar på mellan 15-30 procent, men att det inte kommer att vara tillräckligt. Istället behöver avgifterna snarare landa på över 50 procent, för att göra det mindre attraktivt och undvika kinesisk dominans. 

På grund av att USA redan infört höga tullavgifter på kinesiska elbilar, och det faktum att Europa är världens nästa största elbilsmarknad är det troligt att kineserna väljer att främst rikta sitt fokus mot den europeiska kontinenten.

EU:s import av elbilar från Kina ökade från drygt 17 miljarder kronor år 2020 till cirka 126 miljarder kronor 2023, vilket motsvarar 37 procent av all elbilsimport inom unionen. Medan marknadsandelen för Kina-tillverkade elbilsmodeller på den europeiska marknaden bara har ökat till 19 procent så har andelen kinesiska märken ökat avsevärt under de senaste två åren. Detta tyder på att kinesiska företag tar fart på den europeiska marknaden. BYD har sagt att man siktar på att säkra en andel på 5 % av försäljningen av elbilar i Europa till 2026 och att vara bland de fem bästa fordonsföretagen i Europa på medellång sikt.
LÄS MER: