Världens första Volvo 850 T-Gul visas upp på Custom Motor Show på Elmiamässan lagom till modellens 30-årsjubileum. Bilen var Volvos första unika prototyp och varit både T-Gul och T-Röd. Efter att den försvunnit och fallit i glömska hittades den av entusiasten Ulf Thorén som renoverat den till nyskick.
– Att återställa den till världens första T-Gul kändes självklart, berättar Ulf.
En av Volvos mest legendariska modeller firar 30-årsjubileum. I perfekt tid till födelsedagen ställs den allra första Volvo 850 T-Gul ut på Elmiamässan i påsk. Volvo 850 T-Gul hade världspremiär på Genèvesalongen i mars 1994.
Volvo bestämde sig för att ta fram specialmodellen 850 T-Gul i början på 1990-talet, men det var en tid av knappa resurser. Volvos projektgrupp fick endast 9 månader på sig, med en budget på 15 miljoner kronor, för att få fram till en bil utöver det vanliga. De började med att göra om en standard 850 Turbo med tillbehör de redan hade på hyllorna och fortsatte med sportiga 17 tumsfälgar, sänkt fjädring och en helt ny färg, Cream Yellow, framtagen av Ingvar Malander, ansvarig för utvecklingen av nya färger på Volvos designavdelning. Den fick en trimmad turbofemma på 240 hästkrafter.
Den allra första 850:n som gjordes om till T-Gul är bilen som nu ställs ut på Elmiamässan. Volvos reklam för bilen var väldigt speciell: ”Vi försöker inte sälja den här bilen till dig, vi låter dig bara veta att den existerar” skrev Volvo i sina annonser. Den första prototypen tillverkades i februari 1994 och lackades i den speciella gula färgen.
Bilen med registreringsnummer PDY444 användes i en rad reklambilder och filmer, bland annat i Ålabodarna utanför Landskrona där den fotograferade med ett gult flygplan vid rapsfält. Volvo 850 T-Gul blev en större succé än någon kunde ana och den begränsade upplagan av bilar sålde slut i ett nafs.
Volvo behövde snabbt en uppföljare och man bestämde sig för att släppa Volvo 850 T-Röd med nya fälgar, 250 hästkrafter och en annan vinge på bakluckan. Exakt samma bil, PDY444, plockades fram av Volvo och lackerades om och förvandlades till den första prototypen av Volvo 850 T-Röd.
Efter att Volvo använt den nya 850 T-Röd i reklam och visat upp den på mässor och på BTCC-tävlingar såldes bilen till en anställd billackerare på Volvo med löfte om att den måste lackeras om. Bilen fick ytterligare en unik kulör – saffran som var lanseringskulören för nya C70-modellen, flera veckor innan leveranserna av C70 börjat. Till slut försvann bilen och föll i glömska, men hittades till slut av Volvoentusiasten Ulf Thorén från Växjö som köpte bilen 2015. Ulf har renoverat bilen till nyskick och återställt till den till världens första 850 T-Gul.
– Jag har känt till denna unika bil sedan 1995 då jag såg en T-Röd i en broschyrbild med ett för mig bekant registreringsnummer. Att återställa den världens till världens första T-Gul kändes självklart och resultatet ser du framför dig, berättar Ulf i dokumentationen om bilen som visas på Elmia. Grattis T-Gul, 30 år!
De gula tubobilarna sålde slut i ett nafs och Volvo bestämde sig snabbt för att följa upp med T-Röd. När det var dags att presentera Volvo 850 T-5 R T-Röd i slutet av 1994 gjorde man helt enkelt om reptricket. Man använda samma bil som lackades om från T-Gul till T-Röd och sedan användes den i Volvos reklam. Bilen som säljs nu har alltså varit både gul och röd.
Fakta Volvo 850 T-5R T-Gul
På Genèvesalongen i mars 1994 lanserades den första av Volvos R-modeller. Den gula 850 T-5R blev en stor succé men den speciella gula modellen byggdes bara i 2 537 exemplar. Det byggdes även svarta och gröna exemplar.
Bilen hade Volvos femcylindriga turbomotor, men trimmades till 240 hk genom en overboost-funktion i 30 sekunder vid fullgas.
Eftersom modellen var en sådan succé så beslutade Volvo att tillverka den i fler exemplar, till en början i en röd kulör som döptes till T-Röd.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter