Infällda handtag kan bli dödsfälla – förbud utreds

Snygga, lyxiga men potentiellt livsfarliga. Teslas dörrhandtag har imiteras av flera kända bilmärken, men nu varnar tyska transportmyndigheten KBA för nymodigheten. De aerodynamiska handtagen försvårar räddningsarbetet vid olyckor. Två tonåringar avled i en brinnande Tesla när dörrarna inte gick att öppna. 

Både i Nederländerna och Tyskland har man börjat diskutera ett förbud mot infällda dörrhandtag. Detta efter att dörrhandtagen spelat en central roll i dödliga olyckor. Samtidigt tar många bilmärken efter Teslas design och kopierar tekniken. Tyska transportmyndigheten KBA utreder ett eventuellt förbud eller förändrat regelverk för handtagen, enligt Handelsblatt.

I tysk media uppmärksammas en krasch med två 18-åringar som brann inne i en Tesla Model S efter en krock. En 17-åring och två förbipasserande militärer ska vid upprepade tillfällen ha försökt ta sig in i den rykande bilen, både via bakluckan och sidodörrarna för att få ut de medvetslösa ungdomarna, utan framgång. Händelsen har skapat debatt runt infällda elektriska dörrhandtag, eftersom flera av de involverade ställt sig frågan, hade 18-åringarna överlevt om bilens dörrhandtag varit konstruerade annorlunda?

Tesla Model S blev en trendsättare med infällbara handtag. Det är 15 år sedan modellen premiärvisades.

Tyska tidningen Handelsblatt har rapporterat om flera Tesla-olyckor med dödlig utgång både i Europa och i USA, där handtagsdesignen varit inblandad. Flera biltillverkare har kopierat Tesla och lanserat infällda dörrhandtag.Dörröppnarsystemet fungerar elektroniskt och är beroende av batteridrift. Om en krockkudde löser ut ska dörrarna låsas upp automatiskt enligt manualerna, men det kan vi konstatera inte alltid varit fallet.

Tesla medger själva i sina manualer att det kanske inte alltid är möjligt att öppna dörrarna “beroende på typen av olycka”. I en nödsituation måste då passagerarna låsa upp dem manuellt, vilket inte alltid är så lätt. Utifrån kan dörrarna endast öppnas elektroniskt. Om dörrarna är låsta och utan ström finns det bara ett alternativ, att slå sönder fönstren.

Mercedes har anmammat de infällbara dörrhandtagen till sina elbilar i EQ-serien. Här en EQE SUV.

Andra biltillverkare som Mercedes, Hyundai och Land Rover har kopierat Teslas dörrdesign, något som oroar tyska transportmyndigheten. En del förlitar sig på en mekanisk lösning, medan BMW och Mercedes använder samma lösning som Tesla, det vill säga en 12-voltsanslutning som ska fungera även om strömtillförseln fallerar.

Teslas europeiska huvudkontor håller till i Nederländerna där Teslas modeller testas och godkänns av den nederländska transportmyndigheten. Deras godkännande gäller i hela EU och därför kan bilar med infällda handtag köras även i andra länder trots oron för fler liknande olyckor.
LÄS MER: