Bilmärket Seat var dödsdömt och skulle läggas ner. Men nu ändrar sig företaget och låter Seat leva vidare.
– När det kommer till Seat lovar jag dig att det bästa fortfarande inte har kommit, säger vd Wayne Griffiths.
Bilmärket Seat har tagit mycket stryk av lanseringen av det nya märket Cupra. Så till den milda grad att Seat-koncernen till slut bestämde sig för att lägga ner Seat och bara satsa på Cupra. Anledningen var att Cupra sålde bättre och att det gick att ta högre priser för det nya hippare bilmärket. Seat skulle inte släppa några elbilar och förvandlas till en mobilitetstjänst.
Men nu backar man och låter Seat leva vidare, något de tillkännager långt ner i pressmeddelandet årsredovisningen som kom häromdagen. Seat meddelar att de kommer med uppfräschade modeller av Ibiza, Leon, Arona och Ateca. Terraco verkar dock ha fått dödsstöten.
– Vi vill få tillbaka Seat-varumärket där det hör hemma och fortsätta den tvåsiffriga tillväxten från förra året med nya investeringar i märket och dess modeller. Vi tittar också på vad vi kan leverera i den elektriska världen under Seat-varumärket, säger vd Wayne Griffiths.
Cupra satsar främst på elbilar i framtiden. Kanske är det konsumenternas skepsis till elbilar som har gjort att Seat gör en helomvändning. Samtidigt meddelar de också att Curpa ska introduceras i USA med en elektrisk Formentor och en större elektrisk crossover.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter