Bilfabrik spöklikt övergiven: ”En tidskapsel”

På den sicilianska kusten gömmer sig en ödelagd fabrik som en gång tillverkade klassiska modeller som Fiat 500 och Panda. Med maskiner och inventarier fortfarande kvar syns spåren av den en gång praktfulla anläggningen. En man på Youtube smyger sig in för en sista titt på en del av den italienska bilhistorien. 
– Som avstannat i en tidskapsel, säger mannen.

Sedan Fiats Sicilianska bilfabrik stått tom i över ett årtionde ger en man på Youtube en otrolig insyn i hur den stora anläggningen ser ut idag. Det är via kanalen Forgotten Buildings som man får följa med in i fabriken. 

Den italienska bilindustrin var till en början koncentrerad i norra Italien, och företag som Fiat, Lancia och Alfa Romeo verkade framför allt runt Turin och Milano. För att skapa ekonomiska framgångar i fler delar av landet blev de stora bilföretagen tvungna av staten att bygga nya anläggningar även i södra Italien.  Under det sena 60-talet öppnade därför Fiat Termini Imerese, en hypermodern anläggning på Sicilien. De första bilarna som tillverkades här var den numera legendariska Fiat 500.

I Youtube-videon korsar mannen ett stort lager som leder vidare till den gamla monteringshallen. Han säger i videon att stora delar av hallen verkar vara helt intakt. 
– Som avstannat i en tidskapsel, säger mannen, och fortsätter:
– Jag är inte helt säker på vilken del av produktionen denna del är, men det är uppenbart att den var till för bilar som nästan var klara.

Bredvid denna del är en mer uppenbar del av monteringsprocessen med ställningar som gav tillgång till undersidan av bilarna. 
– Det är faktiskt otroligt ovanligt för fabriker att ha kvar maskiner och inventarier efter att de stängts ned, säger mannen i videon

Efter fem korta år av att producera Fiat 500 övergick produktionen till efterträdaren 126. Under 70-talet utvidgades den framgångsrika anläggningen och fick sitt nuvarande utseende. Fiat 126 ersattes under det tidiga 80-talet av den mycket populära Fiat Panda och framtiden såg ljus ut för både ledningen och arbetarna.

I videon använder mannen till de mindre verkstäderna som tidigare var automatiserade med moderna maskiner. Längre fram kommer mannen fram till fler intakta delar av fabriken, däribland kontor med gamla priser. Han berättar att Fiat var ett socialt företag som anordnade tävlingar med fina priser för att motivera och tillfredsställa arbetarna.

Personalens pokaler har lämnats kvar.

Efter 80-talets glada år ersattes Pandan av Punton som även den kom att bli en bästsäljare. Under det tidiga 00-talet såg fabriken däremot en lägre effektivitet på grund av sin relativt lilla storlek. Den sista bilen som tillverkades vid Termini Imerese var Lancia Ypsilon. Efter många rykten och dåliga resultat lades fabriken till slut ned år 2011. 

Fabriken som en gång var en av världens mest moderna lämnade drygt 2200 personer arbetslösa. Gnistan tändes dock igen efter att fabriken köptes av BluTec, med tanken att sälja elektriska bilar. Efter att företagets ägare Roberto Ginatta blev arresterad för skattefusk 2019 förblev planerna dock drömmar.Efter att fabriken bytt händer ett antal gånger såldes den alldeles nyligen och den övergivna anläggningen har nu börjat rivas, vilket till slut sätter punkt för Siciliens bilindustri.
LÄS MER: