Hittad efter 40 år i lada – Mustang Shelby GT500

Ladufynd blir inte mycket bättre än såhär. En supersällsynt Acapulco-blå Shelby GT500 från 1967 hittades i originalskick efter 40 år i en lada. Fyndet kan vara värt miljoner. 

Vart ska man börja. Shelby Mustanger är sällsynta som de är men faktum är att denna pärla är målad i den alldeles unika färgen Acapulco-blå, vilket gör den ännu mer enastående och värdefull. 60-talet var på många sätt muskelbilarnas guldålder. De stora amerikanska tillverkarna Dodge, Pontiac, Ford och Chevrolet tävlade om vem som kunde bygga den mest eftertraktade, V8-drivna muskelbilen av dem alla. Vem som vann slaget om muskelbilar råder det delade meningar om, och det finns många subjektiva sanningar av olika slag. Sant är i alla fall att Carrol Shelby, med sitt arbete, går till historien som en av motorsportens allra största.

Carroll Shelby fick i uppdrag av Ford att dra muskelbilsprogrammet framåt och som han gjorde det. Shelby-Cobra skördade vinster i den amerikanska racingvärlden och Mr. Shelby fick fortsatt förtroende från Ford. Och tur var väl det. Ur förtroende växte nämligen så småningom Shelby Mustangen. Först i form av en mer avskalad modell, GT350 och senare, år 1967 GT500. Alla ville ha den, men få fick den. Av de blott 7286 exemplaren som producerades var de lyckliga ägarna få och de som lyckades lägga vantarna på en Acapulco-blå var ännu färre. Den var nämligen bara tillgänglig i sex månader under det första produktionsåret. 

Men Ford-restauratören Nate Meyers hittade nyligen den blå ädelstenen. Jackpot. Plötsligt stod den bara där. Mitt ute i ingenstans i den enorma höstacken Oklahoma. Till synes helt utan rost, med alla originaldelar, plåtar och papper i ordning. Osannolikt.

Även om Ford-mannen inte kan bekräfta det exakta antalet Shelby GT500 i den ovanliga blå färgen, så finns det garanterat inte särskilt många, konstaterar han. GT500 kom i 11 färger och de flesta producerades åtminstone under en längre period än sex månader. Den här GT:n är dessutom utrustad med luftkonditionering, vilket är högst ovanligt med tanke på att det bara gjordes 126 stycken det året, enligt Nate.

De flesta “old school-entusiaster” vet säkert att det är nästintill omöjligt att hitta ett orestaurerat original i vägdugligt skick. Med det sagt är det många hungriga asätare där ute som bara väntar på att lägga beslag på övergivna Shelby-bilar och deras originaldelar. Som tur är har denna varit undangömd sedan 1981 och helt skonats från slaktarna.

Den tidigare ägaren plockade ut motorn ur huven, kanske för att fräscha upp eller restaurera men den är i alla fall kvar i samma lada. Den ursprungliga 3-växlade automatlådan sitter däremot på plats, och samtliga delar av kaross, golv och paneler likaså. Bakplåten har fått sig en känga, men i övrigt är bilens exteriör i utmärkt skick och helt utan rost. Det enda som behövs är att någon välvillig sätter, de till synes utspridda, delarna på plats. Och även om 1967 Shelby GT500 inte är riktigt lika sällsynt som Shelby Cobra 427 så kommer denna välvilliga montör behöva hosta upp rätt rejält för att göra slag i saken. I regel kostar en GT500 minst 2 miljoner kronor, men i vissa fall kan de kosta så mycket som 10 miljoner, enligt classic.com.
LÄS MER: