Otroligt fynd i flyghangar: Corvette Sting Ray 1963

Upphittad under ett lager damm efter att ha spenderat 28 år inne på en flyghangar i Oregon intill en Cessna. Chevrolet Corvette Sting Ray var banbrytande när den lanserades och liknade inget som någonsin gjorts tidigare. Det häftiga fyndet säljs på auktion. 

Corvetten visades första gången för den amerikanska allmänheten på Waldorf-Astoria Hotel i New York den 17 januari 1953. Ingen hade vid den tiden kunnat föreställa sig att Corvette-designen skulle komma att bli USA:s kanske mest kända sportbil och konkurrera med de stora aktörerna i Europa.

Bilen som hittades i hangaren är en C2, första års modell utrustad med 5,4 liters V8-motor med en kapacitet på uppåt 340 hästkrafter och är i skrivande stund till salu. Vägmätaren visar bara 9900 mil vilket förmodligen stämmer eftersom den stått i hangaren sen år 1996. Bilen är i övrigt i relativt gott skick och visar inga tecken på rost eller skador men en grundläggande service och däckbyte hade nog inte skadat.

När denna juvel från 1963 debuterade i samband med lanseringen av den andra generationens Corvette-bilar, vanligen kallad C2, var uppgraderingarna revolutionerande. Den alldeles nya “Sting Ray-stilen”, inspirerad av experimentbilen Sting Ray Special, med toppmodernt chassi och oberoende fyrhjulsfjädring, förbluffade hela den amerikanska bilvärlden. Bilen var futuristisk i sin optimala aerodynamiska form och påminde inte om något som amerikanarna skådat tidigare. 

C2 Corvette är i första hand framtagen av amerikanerna Bill Mitchell och Zora Arkus-Duntov. Bill Mitchell var en designer och är i huvudsak känd för sitt arbete inom General Motors. Några av Mitchells mest inflytelserika modeller är Chevrolet Bel Air, 1949 Cadillac Coupe deVille, Chevrolet Camaro, Buick Riviera och Cadillac Seville. 

Zora Arkus-Duntov var en före detta racerförare som genom åren kom att bli känd som “corvettens gudfader”. Corvettens superlätta glasfiberkaross parades ihop med ett helt nytt chassi som Duntov och hans team utvecklade med fokus på styvhet och racing. Inte ens dåtidens Ferrari-modeller hade Duntovs nya fjädringssystem.

Corvette 1965 var ovanligt tidigt ute med skivbromsar på alla fyra hjulen, som Duntovs team var med och utvecklade. V8-motorn kunde ge 425 hästkrafter och det var inte många sportbilar i produktion som rådde sig på en välinställd 60-tals Corvette. I det avseendet var C2-generationen helt avgörande när man satte standarden för framtida Corvetter och sportbilar generellt.
LÄS MER: