Äntligen en Ferrari du kan använda när du ska till Ikea. Som efterträdare till GTC4 Lusso har super-SUV:en Ferrari Purosangue Sverigepremiär. 100 svenskar står på den exklusiva väntelistan för att få köpa bilen för sex miljoner kronor – men än så länge är bara en dryg handfull utvalda.
I ett pampigt sekelskifteshus på Narvavägen i Stockholm blir vi inbjudna till den svenska premiären av Ferrari Purosangue. De allra flesta hade nog kallat den stora Purosangue för en SUV, men det är något som Ferrari själva vägrar att göra, antagligen för att företaget lovade att de aldrig skulle bygga en.
Men efter att det röda skynket dragits av är det första intrycket en mycket låg sidoprofil, och tack vare den enorma däckstorleken liknar Purosangue faktiskt en blandning av en coupé och en SUV. Formspråket har likheter med flera andra modeller, i fronten kan man till exempel känna igen sig i Monza SP2 och Roma. En intressant detalj är den kolfiberdel som går runt hjulhusen. Det ser nästan ut som att karossen är ett tunt skal som lagts på hjulhusen.
Trots att Ferrari Purosangue är en helt ny typ av bil för Ferrari, så känns motorn väl igen. Under den långa huven sitter Maranellos ikoniska V12-sugmotor på 6.5 liter som ger klassledande 725 hk. Hela motorn sitter bakom framvagnen och växellådan sitter på bakaxeln, resultatet blir en nästan perfekt viktfördelning på 49% på framaxeln och 51% på bakaxeln.
Interiört är instrumentpanelen delad i två, med separata skärmar för förare och passagerare. Purosangue har ett nytt gränssnitt och interiören har minimalistisk layout. Trivselkänslan är mycket hög. Däremot styrs många av de knappar som finns kvar via haptisk feedback, vilket kan vara krångligt att använda när man kör. Dessutom finns alldeles för många knappar och vred på ratten. Allt ser väldigt snyggt ut, men det känns som att Ferrari valt design före användarvänlighet.
Bagageutrymmet i Ferrari Purosangue är relativt rymligt och praktiskt, och genom ett knapptryck fälls de beigea baksätena ner för att bilda ett i princip platt lastutrymme. Äntligen en Ferrari som går att använda när du ska till Ikea! Men det som är allra mest intressant med Purosangue är baksätet, det är trots allt den allra första modellen med fyra dörrar från Maranello. Bakdörrarna, som Ferrari kallar “welcome doors”, är bakhängda och öppnas elektriskt med ett knapptryck. Idén med dörrarna är att det ska bli lättare att kliva in i bilen.
Väl inne i den bakre kupén känner man sig ombonad tack vare de individuella stolarna och den höga mittkonsolen. Trots att Purosangue är en maffig bil med fyra stora säten har jag själv, som är drygt 190 cm lång, svårt att sitta helt bekvämt bakom mig själv. Benutrymmet är inga problem och faktiskt betydligt större än vad man kan tänka sig. Problemet är däremot är huvudutrymmet som är trångt på grund av bilens låga sidoprofil, och mitt huvud slår i glastaket.
Till skillnad från flera andra Ferrarimodeller tillverkas inte Ferrari Pursoangue i en begränsad upplaga. Carlos Quintanilla, Ferrari PR Scandinavia, berättar att ungefär en femtedel av företagets totala tillverkningsvolym kommer att bestå av Purosangue. Produktionssiffran är därför inte bestämd, men uppskattas till någonstans mellan 2000 och 2500 exemplar per år.
Hittills har sju bilar levererats i Sverige, varav endast en i Stockholm. Ferrari väljer själva ut vem som får köpa den exklusiva bilen, och de allra flesta äger redan flertalet Ferrarimodeller. En svensk som redan fått sin Purosangue är Zlatan Ibrahimovic. Orderboken för Purosangue är just nu stängd och cirka 100 namn finns med på den svenska väntelistan. Eftersom Purosangues tillverkning påverkas av Ferraris totala försäljning är det dock inte säkert att alla på listan kommer kunna köpa en. Leveranstiden uppskattas till ungefär två år.
Den som får möjlighet att köpa Purosangue, får vara beredd att betala minst sex miljoner kronor, vilket är bilens startpris. Accelerationen från 0-100 km/h går på extrema 3.3 sekunder. Purosangue har en toppfart på 310 km/h med fyra bekvämt sittande i de fåtölj-liknande stolarna, om man är kortare än 190 cm såklart.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]