Nya Polestar 4 är en av de första personbilarna som helt saknar bakruta. Istället har bilen en kamera på taket och en digital backspegel. Nymodigheten döms ut helt av verkstadsprofilen Fredrik Grufman. Enligt en professor i optometri kan vissa förare behöva glasögon – men det finns även fördelar.
– Förbjud skiten nu! kräver Grufman.
I helgen visade Polestar upp sin nya modell Polestar 4 på elbilsmässan på Friends Arena utanför Stockholm. Den nya modellen är mycket viktig för märket och väcker uppmärksamhet. Polestar har tagit det djärva steget att ta bort bakrutan på bilen för att kunna skapa en snyggare design och rymligare kupé. Men tilltaget hyllas inte av alla. Nu kritiseras Polestar av youtubern och uppmärksammade verkstadsprofilen Fredrik Grufman. ”Förbjud skiten nu!” skriver han i ett uppmärksammat Facebook-inlägg.
Enligt Grufman är nymodigheten med kamerabackspegel en klar försämring av säkerheten och han kräver ett förbud. Orsaken sägs vara att de digitala backspeglarna inte skulle vara anpassade för det mänskliga ögat på samma sätt som en spegel och att det tar tid att växla mellan fjärrseende och närseende.
– När man kör bil är ögonen ackommoderade för fjärrseende, musklerna i ögat slappnar av och linsen blir tunn och inställd för objekt långt bort. Detta gäller oavsett om man tittar ut genom vindrutan eller i någon av bilens backspeglar.Behöver man titta på något nära så drar musklerna ihop linsen så den blir tjock, och ögonen konvergerar. Problemet som inträffar när man har en bildskärm till backspegel är att ögonens fokus och konvergens ständigt måste ändras när man växlar mellan att titta ut genom vindrutan och i kamerabackspegeln som egentligen är en skärm som sitter väldigt nära nyllet, skriver Grufman i ett Facebook-inlägg som blivit mycket uppmärksammat.
Carup konsulterade en professor i optometri (kunskaper om människans ögon, syn, synsystem och synprocesser/perception, samt hur inre och yttre faktorer påverkar synen) för att höra om hur våra ögon påverkas av en kamerabackspegel.
– Det tar ingen jättetid att växla om mellan fjärrseende och närseende. Men om du är äldre så kan du behöva glasögon för att se kamerabackspegeln skarpt på nära håll. Det behövs inte för en traditionell backspegel. Nackdelen är att alla inte har på sig glasögon som är anpassade för skärmen. Men det kan också finnas fördelar, då du får bilden ljusförstärkt. Sedan är skärmen alltid inställd så att du får hela bilden, jag ser både för- och nackdelar, säger Rune Brautaset, professor i optometri vid Karolinska Institutet.
Polestar menar att deras innovativa lösning har tydliga fördelar.
– Lösningen med en digital backspegel har testats och använts i många andra fordon, så denna teknik är inte ny. Vi inser att den kräver viss tillvänjning, som dock går ganska snabbt. När man har vant sig ger den här lösningen tydliga fördelar jämfört med en konventionell backspegel, uppger de i en kommentar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter