I våras dödförklarades märket Seat och alla nya modeller skulle istället heta Cupra. Nu kommer nyheten att bilmärket kanske kan få leva – för de billigaste instegsmodellerna.
Det klassiska spanska märket Seat har länge kämpat med varumärkesglansen. När företaget startade det nya märket Cupra blev Seat snabbt överskuggade. I våras berättade företaget att alla kommande elbilar skulle heta Cupra och att inga elbilar från Seat var planerade.
– Framtiden för Seat är Cupra, sade VW-chefen Thomas Schäfer i våras.
Bilmärket från 1950 som startades av spanska staten tillsammans med Fiat och köptes upp 1990 av Volkswagen tycks således gå i graven. Men nu tänds ett litet hopp för Seat. I en intervju med Autocar öppnar Seat och Cupras chef för Storbritannien att det trots allt kan finnas en framtid.
– Seat kommer att ha en bil om fem år. Vi jobbar hårt för att ha rätt ingångsnivå för Volkswagen Group, och Seat SA i Spanien leder det, säger landschefen Marcus Gossen.
Enligt Autocar gör skalfördelar att en Seat-version av den kommande billiga elbilen Volkswagen ID.1 därmed vore vettig. Gossen öppnar dörren på glänt för en Seat-version.
– Det finns inget uttalat om en elbil för Seat idag. Det finns alltid utrymme för drömmar. Med ID.1 får du det att fungera bara genom att dela teknik, säger Marcus Gossen.
Seat har sedan tidigare sålt den billiga elbilen Seat Mii, och den kommande ID.1-modellen skulle kunna bli en ersättare i Seat-version. Cupra kommer att lansera en egen version av Volkswagen ID.2 som heter Cupra Raval. Märkets mer exklusiva positionering passar inte helt för en lågprismodell och då kan Seat bli aktuellt igen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter