Bilia i Norge stoppar kinesisk elbil på grund av kriget

Bilia väljer att hoppa av som importör för Ora i Norge på grund av tillverkarens Great Walls stora export till Ryssland. 
– Vi måste ta itu med verkligheten i världen. Det finns ingen anledning att dölja det faktum att den kinesiska tillverkarens verksamhet i Ryssland nuförtiden är problematisk, säger Bilias norska vd Frode Hebnes till Bilbransje24.

Elbilen Ora tillverkas av Great Wall Motor som är näst störst i Ryssland på nybildar. Under 2023 växte bilmärket Haval som ägs av Great Wall med 253 procent och sålde 118 000 nya bilar i Ryssland. Nu väljer Bilia i Norge att sluta som importör och återförsäljare av Ora på grund av Great Wall Motors stora verksamhet i Ryssland. 
– Vi har bestämt oss för att lägga det här “på is”, säger Frode Hebnes till Bilbransje24 i dag.

I en uppföljande artikel får Bilia i Norge frågan om varför de inte också stoppar Volvo Cars. Volvo Cars ägare Geely är ett av Rysslands största bilmärke och har tredubblat sin försäljning. Geely är svartlistade av Ukraina.
–– Annat är det med etablerade verksamheter. Vi på Bilia har sålt Volvos ganska länge, faktiskt sedan 1933, då allt började i Oslo, säger Frode Hebnes, vd. Bilia Norge AS till Motor.no. Han uppger också att Ukrainas svarta lista inte är någon sanktionslista som godkänts av EU eller norska myndigheter.

Istället kommer Bilia i Norge att lägga resurserna på bilmärkena Xpeng, Jaguar och Land Rover. I Sverige fortsätter dock försäljningen av Ora som vanligt, uppger Vi Bilägare. Här i Sverige är det dock inte Bilia som är generalagent, utan IM Nordic. Hittills har det registrerats knappt 900 exemplar av den lilla elbilen Ora Funky Cat. Carup har sökt generalagenten i Sverige för en kommentar.