Hur klarar de nya kinesiska elbilarna svenska vintertemperaturer? Elbilsexperten Bjørn Nyland testade nya MG4 X Power i mil i temperaturer på ner till –28 grader. Bitvis var förbrukningen så hög att färddatorn inte ens kunde visa det.
– Varför var den så långsam, är det för att en är kinesisk? Kom ihåg att det var extremt kallt, säger Nyland.
MG har på kort tid blivit det största kinesiska bilmärket i både Sverige och Norge. Den anrika namnet till trots har bilen ingenting att göra med det gamla anrika brittiska märket. Varumärket MG har efter konkursen köpts upp av det statliga kinesiska företaget SAIC som nu tillverkar MG:s bilar. I Sverige sålde MG sålde nästan 7000 bilar i Sverige under 2023 och MG4 var den modell som sålde bäst.
Därför är det säkert extra spännande för många svenskar att se hur bilen klarar extrem vinterkyla. Profilerade youtubern Bjørn Nyland tog bilen på ett test i 100 mil i den stränga vinterkylan som rått i Sverige och Norge den senaste tiden. Bilen testades i temperaturer ner mot -28 grader.
Till att börja med fick bilen jobba väldigt hårt för att hålla värmen uppe i kupén vid –27 grader. Bilens klimatanläggning måste sättas på +28 grader för att den ska hålla en rimlig temperatur i kupén. Förbrukningen hos bilen visar sig bli så här att färddatorn inte klarar av att visa de höga siffrorna. Nylands dator kan dock visa att bilen bitvis drar 4 kWh per mil. Totalt blev snittet 33,2 kWh/100 km räknat från laddad energi.
En stor fördel med bilen var att den laddade väldigt snabbt och med hög effekt trots den låga temperaturen. Den hade varje gång laddningshastigheter runt 130 kW med en stabil laddningskurva. Bilens värmesystem lyckades säkerställa en bra temperatur i batteriet.
Totalt behövdes nio laddstopp för 100 mil och resan tog 11 timmar och 45 minuter. Resultatet är sämre än för andra elbilar som testats nyligen, men ingen har testats i så låg temperatur som MG4 X Power.
– Det var galet kallt, det är ren fysik att förbrukningen går upp, det gör det även på fossilbilar. Så generellt sett så är bilen hyfsat effektiv. Men jag vet inte hur effektiv värmepumpen är i –28. Men en Tesla Model 3 skulle förmodligen dra mindre., säger Bjørn Nyland.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter