Muskelbil med 7,5-liters V8 säljs i Sverige: ”Glödhet”

Plymouth Roadrunner var en av de häftigaste muskelbilarna som fanns i slutet av 1960-talet. Nu säljs en värsting med 7,2-liters V8 och Six Barrel-förgasare på svensk auktion. 
– Här tar vi ut svängarna och hyllar muskelbilseran med alla attribut, det blir inte bättre än så här, uppger Bilwebauctions

Muskelbilarnas gyllene era sträckte sig från 1964 till 1974, men termen föddes på 1940-talet. De första muskelbilarna började komma på 1950-talet, men den verkliga boomen kom i mitten av 1960-talet när det gick att få relativt lätta och billiga coupébilar med extremt kraftfulla V8-motorer. Pontiac GTO som skapades av John DeLorean anses ha startat muskelbilsepoken. Vissa av bilarna hade V8:or på över 400 hästkrafter. Att köpa en muskelbil var ett rebelliskt statement i USA på 1960-talet. 

Epoken fick sig en allvarlig knäck när den amerikanska kongressen införde Clean Air Act som gjorde att biltillverkarna måste införa avgasrening. Spiken i kistan kom vid oljekrisen 1973. Den allra sista muskelbilen anses av vissa vara Pontiac Trans Am SD-455 med 7,5 liters V8. Effekten på 290 hästkrafter begränsades av avgasrening. 

En av de mer prominenta modellerna under den gyllene eran var Plymouth Roadrunner som var en modell från Mopar-koncernen. När GM lanserade Pontiac GTO svarade Mopar snabbt med Dodge Charger och Plymouth Roadrunner. Plymouth Roadrunner lanserades 1968 och blev berömd för emblemen med den tecknade Road Runner, Gråben och Hjulben på svenska. 

Nu säljs en häftig Plymouth Roadrunner på Bilwebauctions. Bilen i fråga är från 1969 och uppgraderad med en 440 V8 med Six Barrel-förgasare. Det innebär att cylindervolymen är på mastiga 7,5 liter och att det fanns tre tvåports Holley-förgasare med olika funktioner. Den i mitten var för start och lugn körning, medan två 500 CFM Holley på sidorna matade motorn med rejält med soppa när alla 400 hästkrafterna släpptes lösa. 

Bilen uppges vara i mycket fint skick både tekniskt och när det gäller exteriör och interiör. Av pokalerna i skuffen att döma har den vunnit en mängd priser på amerikanska bilutställningar. Enligt Bilwebauctions är modellen hett eftertraktad både i USA och Europa. Det beräknade värdet ligger på mellan 600 000 och 650 000 kronor. 

– De låga tillverkningssiffrorna för Mopar under perioden i skarven av 60/70-tal i jämförelse med GM och Ford, gör dessa vagnar från muskelbilseran till intressanta klassikervagnar och samlarobjekt. Är de dessutom i skick och utförande som denna vagn, är de glödheta på marknaden – såväl i USA som här i Europa, uppger auktionshuset.

Plymouth är idag helt insomnat som bilmärke sedan 2001. Roadrunner levde vidare med svaga motorer fram till 1980. Men nu finns en sällsynt chans att återuppleva muskelsbilsepoken när den var som bäst. 
LÄS MER: