Endast Volvo XC60 fick full pott i ett nytt tuffare krocktest för mellanstora SUV:ar.
Audi Q5 och Lexus RX hade ett dåligt skydd i baksätet i det nya hårdare testet.
– Den bakre krockdockans rörelse under kraschen ger anledning till oro, uppger amerikanska IIHS.
Mer eller mindre alla bilar får numera fem stjärnor i Euro Ncaps tester. Amerikanska Institute for Highway Safety, Highway, IIHS, har tagit fram nya tuffare krocktester som verkligen sätter bilarna på prov. De frontalkrockar bilarna med mindre överlappning i 64 km/h, vilket ställer hårdare krav på bilens säkerhet. De har också placerat krockdockar av en liten kvinna eller 12-årings storlek bakom föraren. Dödsrisken i nya bilar är numera högst i baksätet.
Volvo XC60 är den enda mellanstora-SUV:en av åtta krocktestade bilmodeller som kammar hem full pott med betyget ”bra” i alla kategorier och högsta betyg i testet. Bilen, som är en av Sveriges vanligaste bilar, får full pott för säkerheten i både bak- och framsäte, trots att modellen är drygt sex år gammal.
För Audi Q5 och Lexus RX gick det sämre i testet. De fick totalbetyget ”marginell”, som ligger precis ovanför ”dåligt”. För baksätessäkerheten blev betyget ”dåligt” för Audi och Lexus. Bilarna får anmärkning för ”submarining” vilket betyder att krockdockan kan åka framåt under höftbältet. Audi Q5 hade en förhöjd risk för huvud- och nackskador i baksätet, medan Lexus RX hade större risk för bröstskador. Cadillac XT6 klassades som ”usel” i hela testet, men bilen säljs inte i Sverige.
Även Mercedes-Benz GLE fick betyget bra i testet, men de hade inte full pott på skyddet för baksätespassagerare. BMW X3 fick betyget medelmåttig, men vid krocktestet kom den bakre krockdockans huvud nära framsätets ryggstöd, vilket ökar risken för huvudskador.
Bakgrunden till att IIHS tagit fram testet är att forskning visat att risken för att dö vid en frontalkrock med måttlig överlappning är största i baksätet. Det beror dock inte på att baksätet blivit osäkrare, utan att framsätet nu livet säkrare på grund av bättre krockkuddar och mer avancerade bälten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter