Förlusterna skenar hos det svenska batteribolaget Northvolt. Under de första nio månaderna har bolaget gjort en förlust på nästan 11 miljarder kronor, avslöjar DI. Samtidigt rasar produktionen av battericeller och Scania får inga leveranser.
Svenska batteribolaget Northvolt har drabbats av flera problem. Northvolt har skakats av en tragisk dödsolycka i Skellefteå där en 25-årig man dog. Förlusterna ökar kraftigt för bolaget som tagit in över 100 miljarder kronor i finansiering, avslöjar DI. En hemlig kvartalsrapport visar att bolaget gjort en förlust på 10,8 miljarder kronor under de tre första kvartalen i år. Samtidigt brändes 18 miljarder kronor i likvida medel.
Northvolt har heller inte lyckats leverera batterier i samma takt som tidigare, utan istället minskat produktionen. Under tredje kvartalet föll leveranserna av battericeller till 13 MWh från tidigare 33,5 MWh. Enligt Northvolt är orsaken underhåll och uppgraderingar i fabrikerna som ännu inte är färdigbyggda. En följd är att Scania inte fått batterier till sin fabrik för ellastbilar i Södertälje, något som gjort att produktionen där inte kommit igång.
Nu står det klart att Northvolt måste ta in ytterligare pengar för att undvika en likviditetskris.
– Vi bränner mer, men det är inte en väsentlig skillnad från vår plan, trots externa utmaningar. Det mesta av kapitalet används för investeringar och vi hade också avsatt ganska mycket för uppstarten i Skellefteå. Men det är klart att vi ser över våra kostnader och drar åt svångremmen för att säkerställa att vi inte hamnar i en likviditetsfälla, säger vd:n Peter Carlsson till Di.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter