Volkswagens ID-bilar hör till de populäraste elbilarna och börjar nu komma ut på begagnatmarknaden i stor skala. Men hur står sig egentligen batteriet efter ett par år? Youtubern Björn Nyland har testat en ID.3 som gått 4800 mil.
– En så ny bil borde inte ha så här mycket nedbrytning, säger Nyland.
Allt fler elbilar börjar komma ut på begagnatmarknaden efter de senaste årens höga försäljningssiffror. Just nu är över 6000 av de 100 000 begagnade bilar som är till salu i Sverige helt elektriska. Men än så länge finns inga fastställda rutiner för att testa batterihälsan på begagnade elbilar. De flesta elbilar har en batterigaranti på 8 år som garanterar att 70 procent av kapaciteten ska finnas kvar.
Norska youtubern Björn Nyland har börjat göra tester av begagnade elbilar för att se hur batteriet påverkats av åren, milen och antalet laddningar. Hans senaste test är en Volkswagen ID.3 som hunnit bli två år gammal och gått 4800 mil. Just nu finns det drygt 250 begagnade ID.3 till salu i Sverige, så det är en av de vanligaste begagnade elbilarna just nu.
Hur mycket ett batteri försämras hos en begagnad elbil påverkas av många faktorer. Till exempel antalet laddcykler, ålder, hur många gånger batteriet tömts nästan helt och laddats helt fullt. Rönen går isär huruvida snabbladdning är sämre för batteriet än hemmaladdning, men det torde knappast vara någon fördel.
Under testet upptäcker Björn Nyland att bilen försätts i så kallat sköldpaddeläge redan när batteriet har 5 procent kvar och 15 km räckvidd. Den röda sköldpaddan kommer upp som varningssymbol och bilen kan inte köras för fullt och värmen försvinner.
– Vad fan händer. Det står att bara manövrering är möjligt, snälla ladda, hjälp, hjälp. Shit, jag vill inte bli strandsatt, det är minus 10 grader ute.
Nyland kommer till slut fram till laddstationen några kilometer bort, utan att batteriet tar helt slut. Batteritestet visar sedan att Volkswagen ID.3 med 62 kWh bruttokapacitet har kvar en nettokapacitet på 52,1 kWh jämfört 55,6 kWh netto som bilen hade som ny. Det är en försämring på 6,3% av batteriets kapacitet. Datorn avslöjar att bilen laddats 141 gånger på två år.
– Vi har 6,3% procents nedbrytning. Du kanske tycker att det inte är en så stor sak, varför klagar du Björn? Men en två år gammal bil som gått 4800 mil borde inte försämras så mycket. Det är ungefär lika mycket som en Tesla som gått 8000 mil och snabbladdas mycket, säger Nyland som också spekulerar i att resultatet skulle vara en bekräftelse på att MEB-bilar tenderar att ha hög nedbrytning av batteriet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter