Tungviktarna bland snabba elbilar är utan tvekan Porsche Taycan och Tesla Model S.
Så vem vinner ett dragrace i ösregn? Här får du en liten vink:
– Kraft slår vridmoment, efter några sekunder glad jag bara iväg, säger programledaren Tiff Needell.Se racet i videon.
Tesla Model S och Porsche Taycan är de snabbaste elbilarna på marknaden just nu. Det är klart att många försöker mäta bilarna mot varann och känna G-kraften. Som häromdagen, då brittiska Youtube-kanalen Lovecars hittade ett övergivet flygfält och genomförde duellen.
Visserligen är de två exemplaren inte det allra vassaste som Porsche och Tesla kan skaka fram, men närapå.
Om du är osäker på exakta prestandan i tungviktarna så får du en snabb genomgång här:
TEST PORSCHE TAYCAN 4S – LÄS MER HÄR
Porsche Taycan Turbo:
Effekt: Tillsammans producerar motorerna 625 hk vid normalkörning och 680 hk vid overboost. Maximala vridmomentet är 850 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 3,2 sekunder.
Maxhastighet: 260 km/h
Pris: från 1,7 miljoner kr.
Ännu snabbare är Taycan Turbo S för 380 000 kr extra – och då får man 761 hk, 1 050 Nm vridmoment och en acceleration 0-100 km/h på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 9,8 sekunder.
Tesla Model S P90D
Effekt: 772 hk, max vridmoment 931 Nm.
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder.
Pris: från 1,1 miljoner kr.
Om man vill ha sin Model S ännu snabbare kan man uppdatera med Ludicrous-mjukvara som kostar ca 80 000 kronor plus arbetskostnad och moms.
Tiden för att nå 250 km/h kapas med Ludicrous, 20 procent snabbare än en standard Model S Performance.
Att köra så snabba bilar brukar beskrivas som att slungas iväg i en katapult. Inga växlingar, inget ljud – bara en enorm kraft som sparkar till dig i ryggen och kastar dig framåt.
Den här dagen smattrade dock regnet ner, och förstörde feststämningen en aning. Men å andra sidan var förutsättningarna lika för båda bilarna.
Programledarna Tiff Needell och Paul Woodman tog plats i varsin bil: Tiff i Porschen och Paul i Teslan. Och sen bar det iväg…i en väldig fart.
En nöjd Tiff Needell konstaterade:
– Kraft slår vridmoment, efter några sekunder glad jag bara iväg.
Maths Nilsson är grundare av Carup.