Drömmer du om däck som aldrig drabbas av punka? I så fall, grattis – din dröm kommer snart att besannas. Michelins uppfinning “Uptis” är nämligen däck gjorda av glasfiber i stället för trycksatt luft.
– Det här kommer att lyfta bilindustrin in i en spännande framtid och konsumenterna kommer att vara vinnare, säger General Motors i ett uttalande.
Punkteringar är snart ett minne blott tack vare däcktillverkaren Michelins uppfinning, som har utvecklats så mycket det senaste året att däcktillverkaren nu vågar lova när de luftfria däcken börjar säljas.
– Om max fyra år kommer däcken att säljas till konsumenterna, säger Michelin i ett uttalande.
De luftfria däcken har sedan något år tillbaka fått ett namn, Uptis. Det står för Unique Puncture-proof Tire System och om du kan din engelska förstår du vad det innebär: däcken kan inte få punktering.
Bilens tyngd bärs upp av fjädrande ekrar gjorda av kompositgummi och hartsomsluten glasfiber i stället för trycksatt luft. Den fälgliknande konstruktionen i mitten är gjord av aluminium. Hjulets yttersta lager ser ut att vara en vanlig mönstrad gummiblandning.
Michelin har redan säkrat tekonologin med ett 50-tal patent och ligger därför långt före konkurrenterna i utvecklingen.
Ovanför artikeln kan du även se en video där en bil kör med däcken.
Det har pratats om – och testats – liknande typer av däck genom åren, men ingen har kommit så långt i utvecklingen som Michelin. Under hösten har en flotta av Chevrolet Bolt-bilar testkört däcken på riktiga vägar, och resultatet har tydligen varit så tillfredställande att Michelin nu uttalat sig om när däcken ska gå att köpa.
– Vi räknar med att däcken ska sitta på bilar om max fyra år, 2024, säger Cyrille Roget, teknisk direktör på Michelin.
– Tanken har hela tiden varit att utveckla däck som ska vara tillräckligt starka för att klara en bils tyngd, men tillräckligt lätta för att inte behöva pumpas med luft.
– Testerna visar nu att Uptis-däcken bär bilens tyngd på ovansidan, inte på undersidan, och det är nytt. Andra luftfria däck har ofta belastat vikten längst ner. Det är ineffektivt och har skapat extra värme på grund av kompression.
Uptis-hjulet ska byggas i samma storlek som konventionella däck och ha ett bultmönster som vanliga fälgar har.
En av fördelarna med den nya tekniken är att det behövs en mindre mängd råvaror och hjulet är lättare att återvinna. Michelin nämner inget om regummering men förmodligen finns möjlighet att lägga vulka dit en ny slitbana när den gamla slitits ut.
Det minskade underhållskravet skulle innebära stora fördelar för till exempel uthyrningsflottor.
– Vi kan minska produktionen av råvaran och det betyder även en minskning av energiförbrukning och utsläpp, säger General Motors.
Maths Nilsson är grundare av Carup.