Tesla Cybertruck kommer inte till Europa – avslöjar Elon Musk i en ny intervju.
I stället kan Europa komma att få en ny mindre pickup från Tesla.
– Den klarar inte kraven i EU, men vi kan bygga en lite mindre pickup i framtiden som klarar kraven, säger Musk.
De europeiska bilköparna snuvas på Teslas mest hajpade modell genom tiderna. Omkring 700 000 personer i hela världen har reserverat en Tesla Cybertruck. Svenskar och andra europeer som betalat 100 dollar kommer dock inte att kunna köpa en Cybertruck. Bilen är designad på ett sätt som gör att den aldrig kommer att klara säkerhetskraven inom EU-länderna.
– Den är ganska stor, jag undrar om den är för stor. Vi har inte gjort den som en världsbil. Den klarar inte av kraven i EU. Vi kan bygga en lite mindre pickup som klarar EU-kraven i framtiden. Kanske kan vi få en del undantag från EU-reglerna. Fundamentalt sett så gör vi Cybertruck för Nordamerika där den ska vara en ”ass-kicker”, berättar Elon Musk i en ny intervju med Automotive News.
Målet med Cybertruck är att erbjuda den bästa arbets- och äventyrsbilen. Cybertruck ska vara bäst på att dra en hästtrailer, dra upp stenar ur marken och köra offroad. En bil inför apokalypsen, enligt Elon Musk.
– Du kommer att ha möjlighet att komma åt batteripacket, så du behöver inte ens en generator. Du kan driva vilka kraftverktyg du vill, den har till och med inbyggd kompressor för luftfjädringen som du kan använda till verktyg, säger Elon Musk.
Tesla genomförde till skillnad från många andra biltillverkar inga som helst kundundersökningar innan den mycket annorlunda Cybertruck började utvecklas.
– Kundundersökning? Vi skapade precis en bil som vi tyckte var fantastisk och ser superkonstig ut. Jag ville bara skapa en futuristisk stridsvagn. Något som ser ut som om det skulle kunna komma ut från Blade Runner eller Aliens eller något liknande men som också är mycket funktionellt.
Elon Musk avslöjar också att han inte känner någon press för att bilen ska lyckas med sin udda design.
– Det ska vara en bättre sportbil än Porsche 911 och en bättre pickup än F-150, den är bepansrad och ser ut som något från framtiden. Om det visar sig att ingen vill köpa en konstig pickup kan vi bygga en normal bil, inga problem.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter