Köra vidare på gamla halvslitna vinterdäck – eller köpa helt nya däck? Flera däcktester har nu gjorts av ur de gamla däcken står sig mot helt nya. Det visar sig att vissa gamla kvalitetsdäck kan vara bättre än nya lågprisdäck. Ett gammalt dubbdäck kan dock vara sämre än ett nytt odubbat friktionsdäck. Ska du byta bör du satsa på de bästa kvalitetsdäcken – här är testvinnarna.
Vinterdäckssäsongen har redan startat i norra Sverige, och även i mellan-Sverige börjar det bli hög tid att byta till vinterdäck eller planera för däckbytet. I år har tidningarna testat hur gamla halvslitna vinterdäck står sig. Ett vinterdäck måste ha minst 3 mm mönsterdjup, men det kan vara en god idé att byta en bra bit innan däcket är så slitet.
Aftonbladet har testat ett slitet Nokian Hakkapeliitta 8 som vann däcktesterna för några år sedan. Med bara halva mönsterdjupet och halva dubbutsticket kvar är däcket förstås rejält mycket sämre. Det kan till och med vara sämre på is än många nya odubbade däck, och lika dåligt som så kallade allvädersdäck. Även ett odubbat Continental WinterContact S1 från 2015 med halva mönsterdjupet kvar är rejält försämrat, men ändå bättre än nya centraleuropeiska- och allvädersdäck.
ViBilägare finner att skillnaden mellan slitna däck och billiga budgetdäck är väldigt liten. Ska du köpa nya däck bör du satsa på kvalitetsdäck i toppen av däcktesterna, att byta ett halvslitet kvalitetsdäck mot ett lågprisdäck är en dålig idé. När de testade ett Nokian Hakkapeliitta 8 från 2015 med någorlunda mösnterdjupa visade det sig att däcket var bättre än nya däck på torr asfalt både när det gäller förbrukning och stoppsträcka. När det gäller is presterar det i paritet med nya billiga budgetdäck.
Ett åtta år gammalt dubbfritt Nokian Hakka R2 är påtåligt mycket sämre än toppdäcken på is och snö, men håller jämna steg med de billigaste budgetdäcken. Slutsatsen är att du bör välja dyrare toppdäck när du väl ska byta.
Resultat i årets vinterdäcktester
Bland friktionsdäcken så tar Continental ContiVikingContact 7 storslam i däcktesterna. Den vinner både hos ViBilägere, Teknikens Värld och Aftonbladet. Goodyear UltraGrip Ica 3 blir tvåa hos alla tre tidningarna. När det gäller dubbdäck så vinner Nokian Hakkapeliitta 10 både hos ViBilägare och Aftonbladet, medan Teknikens Värld korar Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 till bästa dubbdäck.
,
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter