Klassiska Saab 900 Turbo kommer tillbaka som modern restomod. Nästan alla delar i bilbygget är nyproducerade. Den nygamla Saab 900 Turbo 16 får en tvåliters turbofyra på 350 hästkrafter och Aero-inspirerad design.
Att skapa restomods är en av de hetaste trenderna i bilvärlden. Singers moderna nytillverkningar av Porsche 911 får köparna att stå i kö i tre år har bildat skola inom bilvärlden. I Sverige har vi Cyan och von Braun som tillverkar moderna tolkningar av Volvos ikon P1800.
Konceptet med restomods går ut på att nytillverka rekreationer på gamla bilmodeller med hjälp av en gammal bil som utgångspunkt. Så gott som alla delar på bilen byts dock ut mot moderna komponenter, men det bästa av det klassiska utseendet behålls. Efterfrågan är stor, en restomoddad Volvo P1800 säljs för sex-sju miljoner kronor.
Läs mer: Bilbyggaren: Blir bara ett exemplar av restomod-Saaben
Saabs varumärke blir bara starkare för varje dag som går, trots att 12 år snart har gått sedan konkursen. Det var egentligen bara en tidsfråga innan någon skulle starta restomodtillverkning av Saab 900. Belgiska Saabjorn tillkännager nu att de kommer att sätta igång och bygga en restomoddad Saab 900 med utgångspunkt av en design från tysken Andreas Richter från Berlin. Bilen ska vara klar i slutet av 2024, något som Carbuzz var först med att uppmärksamma. Men mer än ett exemplar blir det inte.
Arbetet med motorn har redan startat. Saabs klassiska tvålitersmotor med 16 ventiler, turbo och intercooler används som utgångspunkt. Grundkonstruktionen tycks hålla än idag, med hjälp av portad och polerad topp, större ventiler, andra kamaxlar och förstås en ny större turbo ska motorn lämna 350 hästkrafter och hålla för 7500 varv per minut.
Designen är starkt inspirerad av Saab 900 Aero och 80-talets DTM-bilar. Den restomoddade Saaben är dock kraftigt breddad med skärmar om verkar aningen inspirerade av Audi Quattro, bakspoiliern är enorm. Grillen är hämtad från första årgångarna av Saab 900 turbo. Om luftintaget i strålkastaren blir kvar i den färdiga bilen återstår att se, men det är en häftig detalj.
Vanligen brukar originalkarossen på exklusivare restomod-byggen bytas mot kolfiber, det spekuleras i olika medier om att så blir fallet även här. Igår kom nyheten om att Saab-klubben ska nyproducerade delar till klassiska Saabar, det kan onekligen underlätta bygget av en restomod-Saab.
Hoppet om att Saab ska återuppstå officiellt som bilmärke är litet, trots att suget efter märket är stort. Att göra en nytolkning av gamla bilar kan därför bli en succé. I slutet av nästa år ska den färdiga bilen visas upp.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter