Tesla har blivit Sveriges mest sålda bilmodell under 2023. Men på flera sätt agerar de som en liten startup. Det börjar bli sjukt att världens högst värderade bilföretag struntar i svenska konsumentlagar, ger långfingret till fackföreningar och vägrar kollektivavtal.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Tesla har gått fram som en virvelvind på den svenska bilmarknaden. Det är några få år sedan Tesla bara sålde 1000 bilar på ett helt år. Nu är Tesla Model Y Sveriges mest sålda bilmodell och varje månad hämtar nästan 2000 svenskar ut en splitterny Tesla. Det är en fantastisk bedrift och Tesla har gjort det mesta rätt, men allt är inte rosenskimrande.
När märket var en liten startup och mest sålde bilar till entusiaster och ”early adopters” gick det kanske an att agera som en pirat på marknaden och strunta i lagar, regler och konventioner. Men som Sveriges mest sålda bil börjar det bli sjukt att Tesla struntar i svenska konsumentlagar och vägrar att teckna kollektivavtal med både IF Metall och Unionen. Det innebär att världens rikaste man konkurrerar på ojämlika villkor i Sverige med andra bilmärken, bilhandlare och bilverkstäder.
Den som köper en Tesla får finna sig i att märket i flera fall anser sig stå över svenska konsumentlagar. Köpare får lägga en avgift på 2500 kronor vid beställning, som Tesla hävdar är icke återbetalningsbar. Det går stick i stäv med ångerrätten i distansavtalslagen.
Den som köper till extrautrustning som Uppgraderad autopilot eller Total självkörningsförmåga för 38 900 kronor eller 77 700 kronor betalar för något som ska komma i framtiden. För att få ut sin bil måste de skriva på ett avtal som i princip säger att de är lurade på pengarna. Jag tycker det är ett helt orimligt agerande av ett så stort bilmärke som Tesla, och det rimmar näppeligen med konsumentköplagen. Tesla borde genast betala tillbaka pengarna till de kunder som känner sig lurade och har fått vänta åratal på funktioner som aldrig levereras.
Vår svenska modell på arbetsmarknaden bygger på ett system med fackförbund och arbetsgivarorganisationer där så gott som alla större företag valt att teckna kollektivavtal. Tesla har gett långfingret till facket och vägrar ens att träffa dem för att förhandla om ett eventuellt kollektivavtal. Nu hotas de av strejker och stridsåtgärder.
Jag vet inte vilka villkor Teslas mekaniker och kontorspersonal har i Sverige, men det gör att de riskerar att få sämre ersättning än hos andra företag. Kollektivavtal är inte alltid bra för alla, men att ett så stort företag väljer att stå utanför det svenska systemet är galet. Det snedvrider också konkurrensen och gör att andra bilmärken, bilhandlare och verkstäder som har kollektivavtal får högre kostnader än Tesla.
Jag tycker det är sjukt att ett så stort företag som Tesla väljer att stå över både konsumenträtt och konventioner på arbetsmarknaden. Det må vara ett amerikanskt företag, men Elon Musk får se till att ta seden dit Tesla kommer. Det handlar inte om någon liten startup längre, utan Sveriges mest sålda bilmodell.
Det kommer inte hålla i längden att strunta i hur större företag förväntas bete sig i Sverige. I årets undersökning av mest attraktiva arbetsgivare föll Tesla från en tredjeplats till plats 50. Många större företag och organisationer får heller inte köpa in från företag som saknar kollektivavtal.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter