Skodas nya Kodiaq-moment är här. Den andra generationen Skoda Kodiaq blir större och rymligare och får en toppmodern interiör för sju åkande. Laddhybriden går 10 mil – men den som vill ha fyrhjulsdrift måste välja diesel.
Efter sju år och över 800 000 bilar byter Skoda ut sin storsäljande SUV Kodiaq. Den nya modellen delar plattform med nya Volkswagen Tiguan. Nya Kodiaq har vuxit sex centimeter och går precis som tidigare att få med sju sittplatser. De två bakersta sätena har fått bättre huvudutrymme än tidigare.
Nu kommer Kodiaq äntligen som laddhybrid och räckvidden är fina 10 mil på el. Den som vill ha drivning på alla fyra får fortsatt välja dieselmodellen med en tvåliters diesel på 193 hästkrafter. Laddhybriden med framhjulsdrift är på 204 hästkrafter och har ett batteri på 25,7 kWh. Senare kommer Skoda Kodiaq RS med 265 turbohästar.
Interiören påminner en del om elbilen Skoda Enyaq, och växelväljaren har flyttat till rattstången. Kodiaq går numera endast att få med automatlåda. Infotainmentskärmen är nu fristående, med en storlek på upp till 13 tum. SUV:en har nu två laddplattor för mobiltelefoner. Den som vill ha äkta skinn kan fortfarande få sin Skoda med en ekologisk läderklädsel.
Nya Kodiaq har preliminär säljstart i slutet av första kvartalet nästa år och lanseras under försommaren 2024. Svenska priser är ännu inte släppta. Skoda i Sverige ser fortsatt Kodiaq som en viktig modell, laddhybriden spås bli storsäljaren.
– Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på våra SUV-modeller i Sverige, där en rymlig och modern laddhybrid med potential att klara alla vardagens resor på el, blir ett intressant alternativ för de lite större barnfamiljerna med en aktiv fritid, säger Stefan Nygren, marknadschef Škoda Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter